رئيس التحرير
عصام كامل

علشان الناس تتعلم منك.. حاول تكون أنت الدرس!

في يوم الخميس، قرر المسيح يتعشى مع تلاميذه العشاء الأخير، وقرر يومها يغسل رجولهم قبليها. ساعتها بطرس رفض!، وقال له: "يَا سَيِّدُ، أَنْتَ تَغْسِلُ رِجْلَيَّ!". ساعتها المسيح قال له: "لَسْتَ تَعْلَمُ أَنْتَ الآنَ مَا أَنَا أَصْنَعُ، وَلكِنَّكَ سَتَفْهَمُ فِيمَا بَعْدُ".


ولما تذمر بشدة بطرس ورفض، ساعتها المسيح قال له: "إِنْ كُنْتُ لاَ أَغْسِلُكَ فَلَيْسَ لَكَ مَعِي نَصِيبٌ"، مكانش المقصود غسل الأرجل قد ما كان حابب يعلمهم دروس مهمة، زي أن المعلم بنفسه عنده الإتضاع الكافي اللي يخليه يغسل رجلين تلاميذه، ويقعد عندها.

أن مش شرط علشان أنت الأحسن أو الأكبر من اللي حواليك أنك ميبقاش عندك فضيلة الإتضاع والمحبة. بالعكس، كل ما ترتفع قيمتك وسط الناس، كل ما لازم تكون متواضع ومحب ليهم وبتقدم حب ودايماً موجود علشان تعلم وتفيد..

الموضوع مش بالتكبر.. المكانة مش بالكبرياء.. بالعكس علشان تعلى وتفضل متملك القلوب لازم تكون متواضع، لازم تفتكر دايماً أن الشخص اللي حبك يستاهل أنك تكون متواضع ومحب علشان يفضل بيحبك ويفضل معاك دايما.

عمرك ما تكسب القلوب بتكبرك.. عمرك ما تحافظ على مكانتك بالكبرياء. لكن حاول تكون زيه.. بيقدم حب لكل الناس، حتى للي عارف أن فيهم اللي هينكره.. بيقدم حب حتى للي عارف أنه هيخونه ويستخدم القبلة اللي أحد أنواع التعبير عن الحب علشان يسلمه بيها لليهود.. قدم المحبة حتى للي كان هينكره 3 مرات واللي هيشك في قيامته بين الأموات..

حُبه عظيم..

ويا بخت اللي يعيش ويقدم حب زي اللي قدمه المسيح.. هيكون قلبه مليان بالحب زي البير اللي المياه فيه متجفش، لكن المياه بتكون حب وينبوع بيسري من غير ما يقف!
الجريدة الرسمية