رئيس التحرير
عصام كامل

ساويرس يطالب بالإعلان عن موعد فتح السياحة بمصر  

المهندس نجيب ساويرس
المهندس نجيب ساويرس رجل الأعمال ومؤسس حزب المصريين الأحرار

أوضح المهندس نجيب ساويرس رجل الأعمال ومؤسس حزب المصريين الأحرار أنه يريد الإعلان عن موعد محدد لفتح الباب أمام السياحة في مصر حتى يتمكن من يخطط للقيام ب‘جازة أن يدرج السياحة في مصر ضمن رحلته السياحية وذلك بعد تعليق أحد متابعيه أن مصر لم تتخطَ مرحلة ذروة تفشى الإصابة بفيروس كورونا المستجد كوفيد- 19.

وتساءل نجيب ساويرس عما إذا كان الموت من الجوع أفضل أم الموت بكورونا؟.

وكان قد أشار لأهمية العودة للعمل مع الأخذ في الاعتبار أهمية اتباع الإجراءات الوقائية والاحترازية ضد الفيروس في حالة العودة للعمل.

وكتب نجيب ساويرس تغريدة على تويتر: "يا بنى آدم، احنا بنقول نعلن هنفتح امتى مش نفتح وخلاص... علشان اللى طالع إجازة يخطط لإجازته إن شالله أغسطس.. بس نعلن".

با بنى ادم احنا بنقول نعلن هنفتح امتى مش نفتح و خلاص ...علشان اللى طالع اجازة يخطط لإجازته ان شالله أغسطس بس نعلن https://t.co/3Ak1w8d7VC

ردًا على أحد متابعيه الذي قال: "مفيش حاجة اسمها سائحين يسافروا لبلد لسة داخله على الـ peak ومنحنى إصاباتها بيرتفع!!! اسبانيا و إيطاليا خارجين من الـ peak و منحنياتهم بتنخفض وأهو لسة بيتحسسوا خطواتهم في فتح السياحة فقط للأوربيين داخل أوروبا".

وعندما سأله متابع آخر قائلاً: "ويا ترى مصلحة رأس المال الأهم ولا مصلحة راس البني آدم أهم؟!".

نجيب ساويرس يطالب بعودة الحياة لقطاع السياحة: مش هينوبنا إلا الفتات

فرد نجيب ساويرس قائلًا: "ويا ترى البنى آدم أحسن يموت بالكورونا ولا يموت من الجوع؟".

وكان نجيب ساويرس قد كتب تغريدة سابقة عن اندهاشه لعدم تحديد موعد لعودة السياحة في مصر قائًلا: "لما أسأل أخويا اللى مستثمر فى  السياحة بقوة.. السياح هيرجعوا إمتى ويقوللى معرفش.... يبقى فيه حاجة غلط!!!! اليونان واسبانيا وايطاليا اعلنوا انهم هيفتحوا.. البعض ١٥ يونية والباقى ١ يولية.. الناس كلها بتحضر لأجازاتها من دلوقتى، لازم نعلن وإلا مش هاينوبنا إلا الفتات!".   

الجريدة الرسمية