رئيس التحرير
عصام كامل

مصطفى حجاج: الهضبة لقبني بـ"المتسلطن".. ووالدي نصحني بالابتعاد عن المشاكل في الأفراح | فيديو

فيتو
قال المطرب الشعبي مصطفى حجاج: إنه عمل في بداية حياته الفنية كمطرب أساسي في الأفراح الأمر الذي كان يتطلب منه حفظ الكثير من الأغاني.

وأضاف خلال لقائه ببرنامج "مساء دي إم سي" الذي يقدمه الإعلامي رامي رضوان بقناة "دي إم سي": "الفرح كان يبدأ الساعة 8 وينتهي الساعة 1 أو 2 الصبح، وكنت أنا اللى بتولى مسئولية الفرح كله، وبعد كده بقيت أغني في الفرح ساعة واحدة".


ولفت إلى أن الهضبة عمرو دياب لقبه بـ"المتسلطن" بعدما غنى له أغنية "محسود"، معقبًا: "الكل بقى يقولي يا عمرو دياب سماك خلاص وبقى دي اسم شهرتك يا متسلطن وبقى لقب بالنسبة عظيم وشيء عظمة وشرف كبير ليا".

وأوضح أن عمرو دياب تاريخ كبير وإصرار على النجاح، لافتًا إلى أنه جلس مع الهضبة وتأكد أنه يستحق أن يكون رقم 1 في الغناء العربي، معقبًا: "قاللى أنا شغلى رقم 1 ولازم أهتم بكل تفاصيله".



وتابع: "أتعرض عليا أدوار كتير في التمثيل بس أنا مقدرتش أعملها عشان مش شبهي، وأفكر في التمثيل لما أكون شايف أنى ممكن أقدم حاجة كويسة وتناسبني".

وعن نصيحة ووصية والده له، قال: "خدت بنصيحة والدي ومكنتش بشتم أو بعمل مشاكل في الأفراح الشعبية، وكنت بغني وبس ومليش علاقة بحد لأنى لازم أحترم نفسي وجمهوري".
الجريدة الرسمية