Advertisements
Advertisements
الثلاثاء 18 مايو 2021...6 شوال 1442 الجريدة الورقية
Advertisements
Advertisements

ملوك الفراعنة يطالبون بموكب مهيب لنقلهم إلى المتحف الكبير| ساخرون

ساخرون اسماعيل ياسين
اسماعيل يس

سيد حمودة






إننى أشعر بالانصهار.. فلقد دابت شلاضيمى من كثرة الكلام عن الآثار واستغلالها في السياحة.. ولا تعلمون كيف انفرجت أساريري بعد ما شاهدت موكب الموميات الملكية، وأنا وحياة ربنا مانيش غبى ولا مجنون.. واسألوا عني عمنا زاهي حواس 

آه والنبى يا خويا ده أنا بس عندى شعرة.. ساعة تروح وساعة تيجى.. بسبب ما رأيته

والنبى يا سيدنا يا ساكن في العلالي دى فكرة جهنمية وكلها مكاسب.. دي خلت الموكب بملوكه يجتمعوا في المتحف ويتدارسوا الأمر بينهم، ومش كده وبس دول كمان بيفكروا هما ليه ولادنا عملوا لينا موكب واحد.. نحن نستحق أكثر من موكب.. نحن ملوك العالم.

يعني إيه موكب واحد لـ 22 من المومياوات الملكية الثمينة يتم نقلهم لمتحف الحضارة، لازم ولا بد يكون في موكب موسع يتحرك من متحف الحضارة مرورا بميدان الجيزة متوجها لشارع الهرم للوصول إلى المتحف الكبير، لازمًا ولا بد يكون لينا مكان مخصص في المتحف الكبير يليق بملوك العالم.

واحنا مقدرين التكلفة الباهظة التي تكبدتها الحكومة في عملية النقل، ولكن نحن نطمئن الحكومة أن هناك تمويلات وتبرعات خارجية من المحبين للآثار والمقدرين للمجهودات العظيمة وإسهاماتنا في التاريخ البشري، على رأس هذه الجهات المانحة منظمة اليونسكو للثقافة والعلوم، وفي الأساس فكرة المنظمة فكرتنا من قديم الأذل.

ووجودنا في متحف الحضارة في مصر القديمة بجوار مقابر التونسي ومقابر الإمام الشافعي مأثر على نفسيتنا، وتسبب في ضيق نفس لبعض الملوك والملكات، فالحالة النفسية للملكة حتشبسوت والملكة "تي" والملكة ميريت آمون مقلقة، وتخوفنا أن تكون تسربت إليهم بعض أعراض الجائحة واللعنة "الكورونية"، فهي لعنة تصيب نباشين المقابر ومن ينقبون عن كنوزنا المدفونة، وحاليا تطلقون عليها حاليا جائحة كورونا.
وده اللي خلانا نتخذ قرار بالإجماع بالتجهيز للموكب الكبير ونقل إقامتنا بالإجماع إلى المتحف الكبير بجوار الملك خوفو وخفرع ومنقرع، عشان احنا أولى نكون جنب الأجداد.

ولا يعقل أن نظل عاكفين بجوار مقابر الإمام الشافعي ومقابر التونسي وبعيدا عن الأجداد وبعيدا عن منتجعات الأهرام وفنادق الأهرام والمنطقة الأثرية والتوسعات الجديدة التي هتجذب أنظار العالم كله ليها.
فهذا لا يليق بنا بتاتا، ولا بد من تدخل كل القوى المؤثرة، ونناشد كل الجهات المعنية بالحضارة والعلوم والثقافة. 

والنبى حد يلحقنى بقزازة نشادر تكون متعتقة من أي مقبرة تفوقنى من اللى أنا بقوله ده.. فأنا أريد أن أسكت.. خلاص والنبى اسكتى يا شلاضيمى وسمعينى سُكاتك.. اللهم إنى ساكت.. يلا بقا سيبونى أنقشع.. سلامو عليكووووووووووووووو
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements