X
اسعار العملات اسعار الذهب الطقس ارقام تهمك خدمات حكومية عبر الإنترنت حجز تذاكر الطيران حجز تذاكر سكك حديد مصر الصفحات الرسمية للوزارات والجهات الحكومية أحدث الوظائف الحكومية دفع فواتير التليفون فواتير الكهرباء حجز تذاكر دار الأوبرا و ساقية الصاوي شاهد العالم بالبعد الثالث حركة الطائرات في العالم لحظة بلحظة في السينما الآن مواقيت الصلاة وظائف خالية خدمات لذوي الإحتياجات الخاصة خدمات لشباب الخريجين حجز مجاني لجميع فنادق العالم خدمات الهيئة القومية للتأمين الإجتماعى
رئيس التحرير عصام كامل
الإثنين 16 سبتمبر 2019 م
وزير الطيران يبحث خطط تطوير العمل مع مديري المطارات ماجد جورج: المصدرون عانوا من تأخير سداد مبالغ الدعم المستحقة عبد المنعم العليمي: وثيقة التأمين على الطلاق تصرف لـ"الزوجة المتضررة" رئيس تحرير الجمهورية: أقترح جائزتين ضمن مسابقة دبي ضد التطرف والشائعات غلق مدخل مدينة الشروق رقم "2" على طريق "القاهرة - السويس" الصحراوي برلماني يقترح تدريس مادة عن خطورة السوشيال ميديا على المجتمع الصحة تخصص خطا ساخنا لمشروع التأمين الصحي الشامل رسالة رئيس الإسماعيلي إلى الجماهير بعد رباعية أهلي بني غازي محافظ القاهرة: إخلاء العشوائيات الخطرة وتوفير سكن آمن لقاطنيها سقوط تشكيل عصابي تخصص في سرقة الشركات والمتاجر بعابدين وفود وزارات الإنتاج الحربي والاتصالات والصحة تصل بورسعيد (صور) تراجع جماعي لأسعار العملات الأجنبية أمام الجنيه المصرى صبحي عبد السلام مرشحا لرئاسة تحرير قناة الزمالك الجديدة بعثة المصري تغادر مطار أماني كرومي بزنجبار (فيديو وصور) أبرز قرارات "الوقائع المصرية" اليوم عضو بـ"المصري" عن الشرط الجزائي لـ"إيهاب جلال": "الملف مع حلبية وابنه" "الزراعة" تحدد القواعد المنظمة لأعمال الحجر الزراعي المصري شباب حلوان يفوز على المعادي بخماسية استعدادا لتصفيات القطاعات رئيس جامعة الزقازيق يعلن عن بدء نشاط وحدة مواجهة التطرف الفكري



تفضيلات القراء

أهم موضوعات الساخرون + المزيد
أهم الاخبار + المزيد
أهم الفيديوهات + المزيد
مقالات الرأي + المزيد
فيتو على فيسبوك

كاريكاتير + المزيد



 

إسماعيل ياسين في محافظة الجيزة: آه ياني يابا من ذاك التلوث

السبت 31/أغسطس/2019 - 01:57 م
 إسماعيل ياسين إسماعيل ياسين
 
إننى أشعر بالإنعياى.. آه ياني يا عيان يا سمعمع.. إلحقنى يا محافظ الجيزة والنبي.. بركاتك يا ساكن الديوان.. ربنا يجعل كلامنا خفيف عليك.. قصدي على معاليك.. الزبالة بقت في كل مكان.. في كل شارع.. في كل حارة.. في كل باذنجان عندنا في محافظة الجيزة وسيادة المحافظ بتاعنا عامل نفسه محافظ العاصمة الإدارية الجديدة وبينزل يركب العجلة في الشوارع الجانبية لمبنى المحافظة.

رؤساء الأحياء بيبعتولنا عربيات رفع القمامة في آخر الليل علشان تشيل زبالة النهار.. يعنى الشوارع بتنضف واحنا نايمين.. آه والنبى زى ما بقول لمعاليك كدا.

آه يا دهوتي ياني يابا.. أعوذ بالله من هذا الذي أراه.. أين أنتِ يا حقوق الإنسان.. إنني في منتهى «الإنعياى».. عيان من ريحة أكوام الزبالة على أرصفة الشوارع.. عيان من وعود رؤساء الأحياء بنقل الأكوام اللي بتزيد يوم بعد يوم.

وسيادة المحافظ عامل ودن من طين والتانية من زلابية.. والسيدة وزيرة البيئة تهتم بالملوثات اللي في الجو وليس التلوث اللى على الأرض.. ياخي جاتني صاروخ جو أرض ياخدني من هنا ويوديني العين السخنة عند سمك القرش يقرطمني.
برضو هبقى ضحية البيئة المائية وساعتها الوزيرة هتقول مش من اختصاصي برضو.

إذا ما هو الحل.. إلحقني يا شاويش عطية وأنقذني من هذه الرزية.. طب أروح أرمى نفسى تحت مصنع من اللى بيصرفوا مخلفاتهم في النيل؟!.. لأ لأ.. أنا أركب طيارة ورق، وأطير في الجو وأموت من ريحة دخان مصانع الأسمنت وقصب السكر وبكدة أبقى ميت بسبب تلوث الجو علشان الوزيرة تهتم بيا.

هع هع.. دا حتى السيد اللواء وزير التنمية المحلية بيقول إنه هيحل مشكلة الزبالة خلال الأربعة سنين الجايين.. وأنا ياخويا سمعت العبارة دى من عشرين وزير قبله.. ومعرفش ليه كلهم بيقولوا خلال أربع سنين.. يكونش عارفين إنهم بيمشوا بعد أربع سنين فبيريحوا أدمغتهم مننا؟!

حقا انها هزولت وزبولت وتنيلت بستين نيلة وشكلنا هنفضل كدا عايشين متونسين بأكوام الزبالة حتى إشعار آخر.. وأخيرا.. يلا بقى.. سلامو عليكووووووووووووو

موضوعات متعلقة

أخبار تهمك

تابعنا على

تعليقات Facebook

سياسة التعليقات