رئيس التحرير
عصام كامل

النشطاء يحملون مرسى أزمة سد النهضة.. بعد تصريحات الرئيس عن زيادة "المياه"بالحب.. تعيين أسامة منير وزيرًا للرى..ماشربتش من نيلها؟.. طب الحق اشرب كوباية

سد النهضة الأثيوبى-صورة
سد النهضة الأثيوبى-صورة أرشيفية

دشن نشطاء على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر، هاشتاج باسم "سد النهضة" ضم المئات من النشطاء المصريين للتعبير عن غضبهم وقلقهم من بناء سد النهضة الإثيوبي، وتحول مجري النيل الأزرق.

النشطاء فسروا قيام إثيوبيا بالبدء في بناء السد بالرغم من عدم ورود التقرير عن مخاطر السد من اللجنة الثلاثية بأن السبب في ذلك هو ضعف الرئيس محمد مرسى، وأن إثيوبيا استغلت زيارته لحضور مؤتمر الوحدة الأفريقية به للقيام بهذه الخطوة الجريئة وإعلان تحويل مجرى النيل الأزرق.
وأبرز النشطاء تبريرات الإخوان لبناء السد مطالبين البابا تواضروس الثاني بالتدخل لوقف بنائه، في حين أكد بعض النشطاء أنه لن ينجح لأنه يحمل اسم " النهضة".
الدكتور عز الدين فيشير أستاذ السياسة قال" اللهم أصلح حاله وحال من خلفه، واجعل من ورائهم خيرًا، أو خذه هو ومن خلفه ولا تبقي لهم أثرًا "سد النهضة.. مشروع النهضة.. مرسي"
وسام عبد الوارث رئيس ائتلاف الحكمة قال:" فتش عن إسرائيل والاستثمار الصهيوني في إثيوبيا وستعلمون قدرات سد النهضة من أين أتت !!".
أمين نصار قال:" قرار إثيوبيا ببناء سد النهضة يعنى أنها حصلت على موافقة ضمنية من مصر أو قررت أنه ﻻ خطر من مصر، وكله بعد زيارة الرئيس مرسى".
وفي حوار تخيلي قال نصار: لا يا إثيوبيا عيب اللي بتعملوه ده سد إيه وزفت إيه احنا كده مش هنلاقي نشرب.. رئيس إثيوبيا بس احنا هنسميه سد النهضة. مرسي: على بركه الله".

وقالت رنا مصطفي" بعد تصريح مرسى بأن مياه نهر النيل هتزيد بالحب.. تعيين أسامة منير وزيرًا للرى "
وقالت: P:P Ra5amation:P:P ‏" مشروع النهضة ينزل في مصر ويتنفذ في إثيوبيا !.
وقال هادي إبراهيم:" إثيوبيا سد النهضة يا جدعان متقلقوش، مش هيتعمل، انتوا إيه مش واخدين بالكو من اسمه !"
وقالت أم طعمة" أحدث تبرير: الكنيسة الإثيوبية هي صاحبة فكرة مشروع سد النهضة لإسقاط المشروع الإسلامي في مصر... ودي الكهارِب اليمة التانية.. يمة الكنيسة"
وقال ELwakeel: ‏" أشعر بمصر كسيدة مقهورة يخونها زوجها ويقهرها ويبيع في لحمها ويقودها ويتكسب من شرفها ولا يبالى بتاريخها وأصلها العريق مصر الإخوان سد النهضة."
عمرو بابولي قال: " أنا الحمد لله وليا الفخر لسه مافتيتش في حوار سد النهضة ده تفتكروا هاعيش !"
وقالت just_me_didi : " هذا وقد أفاد السيد هشام قنديل أنه سوف يفعل خطة السنافر لمواجهة أزمة سد النهضة بينما سيقوم السيد مرسي بالبوس البوس والحضن الحضن بتوفير المياه"
وقال على بريشة:" ماشربتش من نيلها؟.. طب الحق اشرب كوباية عشان هيخلص سد النهضة"
وقالت نونا أحمد كمال: " السادات قالها اللى مش هيغتنى في عهدى مش هيعرف تانى.. مرسى أكدها اللى مش هيبنى سد النهضة في عهدى مش هيشوفها تانى"
وقال أحمد فوزي: " وطبعا مستنيين تبريرات الإخوان الهبلة على القرار ده تحويل مجرى النيل سد النهضة"
وقال حسام مصطفي:" وﺑﺪل ﻣﺎ ﻛﺎن ﻓﻰ ﻣﺮاﻛﺐ ﻓﻰ اﻟﻨﯿﻞ، ﻫﯿﺒﻘﻰ ﻓﻰ ﺗﻜﺎﺗﻚ ﻓﻰ اﻟﻄﺮﯾﻖ اللى ﻛﺎن زﻣﺎن ﻣﺠﺮى ﻟﻠﻨﯿﻞ سد النهضة إثيوبي".
وقال فادي فيليب: "قالوا لو معملناش سد النهضة في عهد الراجل البركة ده يبقي عمرنا ما هنشوفه"
وقال أحمد عصام: " سد النهضة جايز مش هيأثر على حصة المياه بتاعت مصر، لكن هيأثر على سرعة تدفق المياه.. واللي بدوره هيأثر على مولدات السد العالي".
وقال على بريشة: " الجنود المصريون اللي بيتخطفوا دول بقوا موضة قديمة.. دلوقتي النيل نفسه بيتخطف، سد النهضة"
وقالت دودي حفظي:" يا تري بحيرة ناصر حتكفينا كام سنة حتى يتم التنسيق مع إثيوبيا ونستعطفها ونتوسل إليها حتي نحصل على نقطة مياه، النيل إثيوبيا، سد النهضة مرسي"
وقال عمرو حامد،" أحلى حاجة في موضوع سد النهضة أن مجلس الشورى بيناقش إلغاء فن الباليه لأنه عاري.
مينا نادي قال:" يا جماعة خليكم متفائلين! اسمه سد النهضة أكيد مشروع فاشل وهيتهد على دماغهم: احنا عندنا سوابق مع كلمة نهضة.
وقال: " طلب الرئاسة من البابا التوسط لدي إثيوبيا هو تخبط سياسي واضح وعدم إدراك لخطورة الموقف مع عدم شفافية المعلومات الواردة، سد النهضة.. سد مرار"
وقال أندرو سامي:" اللى بيقول إن الحل العسكري هو الحل طب ما في السد العالى وأكيد هيضرب لأن المشروع برعاية إسرائيل ومن السهل مد إثيوبيا بأسلحة متطورة.



الجريدة الرسمية