رئيس التحرير
عصام كامل

رواد مواقع التواصل يتنبأون بخاتمة مسلسل "النهاية "

مسلسل النهاية
مسلسل النهاية

انتشرت الكثير من التوقعات حول خاتمة مسلسل "النهاية" للنجم يوسف الشريف على مواقع التواصل الاجتماعي وقد توقع البعض تفاصيل نهاية المسلسل وبعض الأحداث .

 

حيث قال أحد المغردين: "في سيناريو كده توقعته في مسلسل النهاية لما زين شرب العصير الأزرق نام 6 أيام ليه ميكونش قتلوا زين الحقيقي واللي موجود ده إنسان آلي بوعي ومخ زين".

مسلسل النهاية.. أسئلة حيرت عقل المشاهد ولم يجد إجابة لها

وأضاف: "وليه ميكونش كل اللي في الواحة بشر آليين اللي عمرو عبد الجليل قال إنهم عايزين ينتقموا من البشر.. وعايزين مكعبات الطاقة بكميات كبيرة عشان يستخدموها في الحرب مش عشان الدرع ولا حاجة وتبقي نهاية البشر فعلا على اسم المسلسل".

 

فيما أضاف مغرد آخر قائلا: "حاسس إن الواحة عبارة عن روبوتات وإن دول مجرد نسخ من ناس حقيقية والناس دي يا ميتة يا محبوسة وان الحرب اللي هتحصل هتكون بين الإنسان والروبوتات اللي عملها الإنسان".

 

وأكمل حديثه قائلا: "أول سبب خلاني اقول كده إن في الإعلان الصورة لما واحدة اتضربت بان إنها إنسان آلي مش بني آدم وتاني سبب إن تقريبا في حلقة زين قابل حازم ابن الراجل العجوز اللي كان مختفي وهو ممكن يكون اتخطف علشان يتاخد الوعي بتاعه ويتعمل منه نسخة وإن الـ EC اللي بيتعمل مش لهدف بناء درع لا يكون بهدف بناء روبوتات أكتر أو يخلوها أقوى".

 

بينما توقع مغرد آخر نهاية مختلفة ورؤية غير تقليدية للمسلسل حيث توقع قائلا: "هيطلع في الآخر مسلسل النهاية عن المسيخ الدجال اللي هو إياد نصار بيتكلم 20 لغة وليه أسامي كتير بس هو بيحب نقوله يا صديق ".

 

ويذكر أن فكرة المسلسل تدور في المستقبل البعيد في العام 2120 في عصر التقدم التكنولوجي وسيطرة التكنولوجيا على كافة مناحي الحياة وهو ما سيؤدي إلى انهيار الإنسانية بطريقة ما لم تتضح حتى الآن.

 

المسلسل من بطولة يوسف الشريف وعمرو عبدالجليل وسهر الصايغ وأحمد وفيق ومحمد لطفي وناهد السباعي وعدد من الفنانين من تأليف عمرو سمير عاطف وإخراج ياسر سامي وإنتاج شركة سينرجي.

الجريدة الرسمية