رئيس التحرير
عصام كامل

جدل حول هجوم ميدو على الأطباء.. وجمال شعبان: «أوفسايد»

 أحمد حسام ميدو وجمال
أحمد حسام ميدو وجمال شعبان

علق الدكتور جمال شعبان، العميد السابق لمعهد القلب القومي، على هجوم أحمد حسام "ميدو"، المدير الفني السابق لنادي الزمالك، على الأطباء، ووجه شعبان رسالة لميدو قائلًا: " السيد  ميدو  شاء أن يسدد هجمته الأوفسايد على مرمى الحلقة الأضعف وهم الدكاترة"، مؤكدًا أن الأطباء هم الجنود المجهولون الذين دافعوا عن مصر ضد وباء كورونا.

ميدو يسدد هجمة أوفسايد

وكتب الدكتور جمال شعبان تدوينة على الفيس بوك "علي هامش حديث ميدو لا ننكر إن المنظومة الصحية عليها تحفظات والتي قد ينصلح حالها بتعميم تطبيق التأمين الصحي الشامل لكن يبقي أعظم من فيها  هم الطواقم الطبية وقد كانت طواقم  جيش مصر الأبيض من أطباء وأسنان وصيادلة وعلاج طبيعي وفنيين وتمريض وإداريين وعمال بحق هم صمام الأمن والأمان الصحي لمصر"
وقال "هولاء الجنود المجهولون الذين دافعوا عن مصر في حرب كورونا السيد  ميدو  شاء أن يسدد هجمته الأوفسايد علي مرمي الحلقة الأضعف وهم الدكاترة"

جدل النشطاء بسبب ميدو

أثار حديث الدكتور جمال شعبان حالة من الجدل بين نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، بعضهم انحاز لـ"ميدو" في هجومة، ودافع آخرين عن الأطباء.


فقال عمرو السيد "بس حقا احنا بنروح الطواري كتير بحالات حرجه مش بنلاقى اللى ينجدنا والمقوله الشهيره لا يوجد دكاترة المستشفيات الحكومه لا نظام ولا حد بيعمل اللى يرضي ربنا"
ليرد الدكتور جمال شعبان قائلًا: "التعميم ظلم"
وعلق عمار بن ياسر "لأ مش ظلم دى حقيقه"
وردت إيمان مرزوق "امي الله يرحمها راحت الطوارئ بجلطة في المخ في البداية وماحدش اسعفها لان ماكانش موجود دكاترة الصبح ولاحتي عيادات خاصة على ما الدكتور جه كانت الحالة اتاخرت الشكوي لله"

الخطأ والموت

وقالت د. مروة عبد المنعم أمين "هو أخطأ في التعميم لان ليس من الصح التعميم علي الفئة كلها هناك الكثير من الأطباء أصحاب الضمائر الذين يبذلون كل جهودهم في عملهم لهم كل التقدير والاحترام"
وعلقت إقبال العبد الله فقالت: "يا دكتور ابنى أصيب فى حادث الإسعاف اخدته على مستشفي الحسينية المركزى بمحافظة الشرقية وبعد اكتر من ساعة وبواسطة جه الدكتور شافه وقال مفيهوش حاجة وأنا اتحايل عليه يشوف بطنه وراسه عشان خايفة ليكون عنده نزيف داخلى بس محدش سأل عنى وتوفى ابنى بسبب نزيف داخلى أنفجار الطحال وحسبى الله ونعم الوكيل فيهم دكاترة وتمريض خصوصًا اللى كانوا السبب في موت ابنى"
وردت أماني هلال "حقيقه والله ميعرفش اللى اتعرضنا ليه وبدون مقابل بس خد من صحتنا وبيوتنا"

هجوم ميدو على الأطباء

الجدير بالذكر أن أحمد حسام "ميدو" وجه هجوم للأطباء منذ أيام، وقال عبر حسابه على تويتر "أول امبارح انا كنت في الساحل، وجالي تليفون ان حمايا المصاب بالسرطان تعبان جدا، وعانى مشاكل في القلب كما اصيب بجلطة في الرئة."
وتابع ميدو هجومه قائلًا: "حالته مش سهلة يعني، نزلنا مصر خدناه على مستشفيات، وتخيلوا مفيش مستشفى قبل يستقبل الحالة عشان الدكاترة في اجازة.. تخيلوا ان الناس ممكن تموت عشان الاطباء في اجازة العيد، طب احنا وضعنا المادي كويس نقدر ندخله مستشفى خاص، الفقير بقى هيعمل ايه؟!."
وقال "من حق الاطباء الحصول على اجازة بس لازم يكون في اطباء في الطوارئ لاستقبال الحالات، هو مفيش حد بيتعب في فترة الاجازة !."
وهاجم القطاع الطبى والأطباء فقال "القطاع الطبى فى مصر مهزلة وبتكلم على مستشفيات كبيرة..القطاع فى مصر بايظ وفاشل.. والدكاترة معظمهم معندهمش ضمير لما الدكاترة الكبار يقولو للدكاترة الصغيرين متكلمنيش عشان انا فى اجازة يبقى مايستحقش يلبس البالطو.. الناس بتوع القطاع الطبى لازم يتحسبو لان معظمهم معندهمش ضمير"

وقال "الدكاترة الكبار كلهم فى الساحل ومدين تعليمات للدكاترة الصغيرين محدش يكلمهم"
 

الجريدة الرسمية