رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

بعد أزمة أصحاب ولا أعز.. هؤلاء النجوم ساندوا منى زكي وأحمد حلمي

مشهد من فيلم أصحاب
مشهد من فيلم أصحاب ولا أعز
Advertisements

لا تزال الأزمة حول فيلم “أصحاب ولا أعز” مثارة إلى الآن بعد نحو ثلاثة أيام من عرضه على منصة نتفليكس، ما بين قطاع كبير من الجمهور رافض للفيلم وما حواه من مشاهد جريئة وصادمة، وقطاع آخر قليل يدافع عنه بقوة.

الفنانة منى زكي كانت هي صاحبة النصيب الأكبر من الهجوم، حيث طالتها انتقادات عنيفة ووصل  الأمر للهجوم على زوجها الفنان أحمد حلمي الذي تعرض لعدد من التعليقات اللاذعة عبر حساباته على السوشيال ميديا.

إلهام شاهين

يأتي هذا فيما دافعت أسماء أخرى عن الفيلم وعن منى زكي بطلة العمل، وعلى رأس هذه الأسماء الفنانة إلهام شاهين التي وصفت الفيلم بـ “المهذب” في مداخلة لها مع الإعلامي عمرو أديب ببرنامج الحكاية.

وقالت إلهام شاهين خلال المداخلة: "ايه الردة اللى احنا فيها دي؟.. الفيلم مهذب جدا ومفيهوش لمسة وكله بيدور علي ترابيزة السفرة ومفيش حد لمس ايد التاني، والضجة حول الفيلم غير طبيعية".

وتابعت:"اللي عامل اشتراك في نتفلكس اكيد بيتفرج على مشاهد من أفلام أجنبية فيها عري 
الموضوع بقي مقرف ومجلس النواب ماله ومال الفيلم دي منصة أمريكية وإنتاج لبناني انتوا مالكوا؟.. الفيلم مكتوب عليه فوق 16 سنة ليه تدخل تتفرج عليه؟..ايه المجتمع المنافق ده يدخل يتفرج ويخرج يشتم هو الفن بقى ملطشة لأي حد".

وأكملت:"بمناسبة ايه عايزين تحققوا مع مني زكي وإياد نصار..الفيلم محترم جدا واحنا بنضحك الدنيا علينا ومفيش دولة عربية اعترضت على الفيلم إلا مصر..ايه اللى حصل في مصر واتغير فيها؟".

إليسا

الفنانة اللبنانية إليسا علقت على الفيلم عبر حسابها الشخصي على موقع التغريدات الشهير "تويتر".

وكتبت إليسا قائلة: "ليش عم نرجع لورا؟ كانت أفلامنا فيها عري وقبلات ومشاهد جنسية وكنا نتقبلها ونحضرها وما يصير أزمات. ليش عم نرجع لورا بدل ما نتقدم بمنطق التقبل والحرية؟حاج نتخبا!! بالنهاية اللي مش موافق ما يحضر. المنصة منا إلزامية والفيلم متوفر لمن يريد وما عم ينفرض عا كل الناس… أنا شخصيا كتير حبتو".

وتابعت: "مؤسف جدا اللي عم شوفو وإقراه حول ⁧‫#أصحاب_ولا_اعز‬⁩ ‏بعدنا بعاد كتير عن تقبل الآخر واحترام الناس إذا هيك منفكّر ومنعالج الأمور، أو منقول لازم نتستر عليها، تا نأخر التقبل سنوات ضوئية. تحية احترام عظيمة لكل أبطال الفيلم وخاصة القديرة منى زكي اللي عم تتعرض لأسوأ حملة. كل الحب".

عمرو أديب

 الإعلامي عمرو أديب، أعرب عن استيائه وغضبه من حملة الهجوم على الفنانة منى زكي والفنان أحمد حلمي؛ بسبب الفيلم.

خصوصية أحمد حلمي ومنى زكي

وقال عمرو أديب ببرنامج “الحكاية” المذاع على قناة “إم بي سي مصر”:"اللى بيتعمل في منى زكي وأحمد حلمي الـ24 ساعة حرام، حياة الاتنين الشخصية يتعمل فيها كده ازاي ده احمد حلمي اللى بتحبوه ومنى زكي اللى بتحترموها، ازاي يوصل بيكم الحال انكم تقولوا طلقها واكتشف ازاي كده؟".

وتابع:"ازاي تتجردوا من الإنسانية وتقطعوا في أحمد حلمي ومنى زكي كده ويتطلقوا ليه وليه الراجل يتهزق كده والناس تتشتم كده دول عندهم عيال".

وأردف:"منى زكي الفيلم كله صباعها مبانش، الأفكار تتناقش بأفكار مش بجريمة..ازاي نشتم الراجل ونهينه ونهزقه بجد حرام؟".

وتسائل:"تعرف ايه انت عن ايمان احمد حلمي ولا منى زكي؟.. خلاص نصبنا نفسنا حكام والهة وكل حاجة بشويش..حاجة حسيت ان فيها ظلم وقرف وخسة ازاي أحمد حلمي يرد علي الشتيمة دي".

زينة

الفنانة زينة عبرت عن دعمها لـ منى زكي وأحمد حلمي بطريقة مختلفة ونشرت صورة لها عبر حسابها على إنستجرام وكتبت قائلة: أحبكما.. الكثير من الاحترام لهذه العائلة".

فيلم أصحاب ولا أعز 

تصدر فيلم أصحاب ولا أعز للفنانة منى زكي والفنان إياد نصار خلال الساعات الماضية محرك البحث جوجل ومواقع التواصل الاجتماعي، وذلك بعد عرضه على منصة "Netflix"، حيث تعرض لبعض الانتقادات على محتواه وما تضمنته أحداثه.

قصة فيلم أصحاب ولا أعز 

والفيلم المأخوذ عن الفيلم الإيطالي الشهير "Perfect strangers" بات هو النسخة رقم 19 التي يتم تقديمها حول العالم من الفيلم الإيطالي الشهير.

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية