رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

هاني شاكر يكشف الموقف النهائي لـ مطربي المهرجانات | فيديو

هاني شاكر نقيب الموسيقيين
هاني شاكر نقيب الموسيقيين
Advertisements

كشف الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية، الموقف النهائي للنقابة من مطربي المهرجانات، مؤكدًا: نرحب بأي فنان مستوفٍ للشروط والمواصفات التي تطلبها النقابة.

 

معايير قبول الأصوات

وأضاف خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "حضرة المواطن" الذي يقدمه الكاتب الصحفي سيد علي بقناة "الحدث اليوم": "وضعنا معايير لقبول أي مطرب في نقابة الموسيقيين وكل من يجد في نفسه القدرة والمواصفات المطلوبة عليه التقدم بأوراقه ويتم اختباره من قبل لجنة قبول الأصوات".

 

اختبار نقابة الموسيقيين

وتابع: "شروط قبول أي فنان مش أنا اللي حطتها ولا اللجنة ولكن القانون هو من وضعها ومنها أن يكون يجيد القراءة والكتابة وأدى الخدمة العسكرية ويتخطى اختبار لجنة الأصوات في نقابة المهن الموسيقية".

هدف نقابة الموسيقيين

وأكمل: "احنا مش ضد أي حد ولكن عايزين الكل يكون تحت مظلة القانون، والموضوع بقى أهدأ كتير من الأول، وهدفنا في النقابة التنظيم مش المنع والاحتضان مش الرفض".

ورد حمو بيكا مؤدي المهرجانات، في تصريحات سابقة، على انتقاد الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية لصوته وتصريحه بأنه لو كان بيده قرار منعه من حفلات السعودية لفعل حفاظًا على سمعة مصر.

 

رد حمو بيكا على هاني شاكر

وقال حمو بيكا خلال لقائه ببرنامج "حبر سري" الذي تقدمه الإعلامية أسما إبراهيم بقناة "القاهرة والناس": "هاني شاكر بيقول أنا غيور على البلد دي وأنا محدش يقدر يغير علي البلد دي أكتر مني.. وبقوله ربنا مش على كيف حد لو عايز يمنعنا من الغناء في السعودية".

 

تعليق حسن شاكوش

وعلق حسن شاكوش: "دي بلدنا وبنغير عليها بردو زي ما الفنان هاني شاكر بيغير عليها، ومصر دي عندي غالية أوي".

 

وكشف مؤدى المهرجانات حمو بيكا،  في نفس اللقاء، تفاصيل حالته المرضية، مؤكدًا أنه يعاني من مرض مناعي خطير وليس بالسهل.

 

مرض حمو بيكا 

وأضاف: "جهازي المناعي المفترض بيهاجم أي بكتيريا ضارة ولكن بسبب حدوث به خلل أدى إلى أنه أصبح يهاجم كل اعضاء جسمي من المعدة والمريء والكبد والكلى".

 

ولفت: "طول ما الجهاز المناعي بتاعي بيهاجم أعضاء جسمي أنا بتعب وممكن أرجع دم ويحصل لي مشاكل كبيرة في معدتي فباخد حقنة بتهد شوية في جهاز المناعة علشان أقدر أعيش".

 

علاج حمو بيكا

وأشار: "لو حد جهازه المناعي 50% أنا جهازي المناعي 150%، والحقنة اللي باخدها كانت أول مرة بـ 120 ألف جنيه، وكل شهرين باخد حقنة بـ 20 ألف جنيه".

 

مرض الشهرة

وتابع: "المرض جالي بعد الشهرة وممنوع إني آكل مسبكات أو حوادق أو جبن أو أشرب لبن، والمفروض أعيش على شوربة الخضار وشوربة لسان العصفور، وللأسف الناس بتتريق عليَّ ومش عارفين حاجة وبطني الكبيرة دي من المرض أنا أصلًا رفيع أرفع من حسن شاكوش".

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية