رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

مصر المتسامحة.. بالبلدي كده

Advertisements

حاولت كثيرا كتابة هذا المقال باللغة العربية الفصحى، لكنني وجدت نفسي مجبرا على كتابته بالعامية المصرية، فتذوقوا معي حلاوة مصر بالبلدي، بلهجة أهلها التي يفهمها كل العرب في كل مكان: مصر مركز حضاري وإنساني مفتوح، مبتعترفش بكلمة لاجيء ولا حتى ضيف اللي بيدخلها بتعتبره واحد من أهلها ودي حقيقة، وتاريخيا مصر احتضنت ناس كتيرة زي ما أثرت فيهم هما كمان كانوا جزء من تاريخها..

 

آلاف من العرب والأجانب في آخر 200 سنة على سبيل المثال كانت مصر بالنسبالهم أرض الأحلام.. زرعوا فيها بذور موهبتهم وحصدوا شهرة، خاصة في مجالات الآداب والفكر والفنون.. ودي مجرد عينة:

 

 جمال الدين الأفغاني (1838 – 1897) واحد من أعلام الفكر.. وفيه خلاف على مكان ميلاده بس في كل الأحوال هو مش مولود في مصر ولا أي من أبويه أو أجداده مصري ومع ذلك قعد في مصر فترة طويلة وتتلمذ على إيديه كتير من المصريين.

يعقوب صنوع (أبو نضارة) من الشام جه وعلى كتفه حمل المسرح وفنونه سنة 1876م وكان بيجيد الأيطالية والفرنسية، فترجم من أعمال كتيرة من الأدب العالمي وقدمها عن طريق فرق مسرحية من الشام.

 

أجانب في مصر

 

وكمان في الإسكندرية انتشر فن مارون نقاش وسليم نقاش ودول شوام قدموا كتير من العروض المسرحية في بيروت ودمشق، وجم  علشان يقدموا فنهم في مصر بداية من سنة 1876م وشاركهم الترجمة والتأليف أديب اسحق اللي كان له دور كبير في الحياة الصحفية والأدبية في مصر أواخر القرن 19.

 

اللبنانيان بشارة وسليم تقلا أسسا جريدة الأهرام المصرية العريقة في 27 ديسمبر 1875.

محمود محمد مصطفى بيرم الحريري (23 مارس 1893 - 5 يناير 1961) وشهرته «بيرم التونسي» رغم إنه من أصول تونسية إلا إنه واحد من أشهر شعراء العامية المصرية، ولد لعائلة تونسية، كانت تعيش في مدينة الإسكندرية بحي السيالة.

ماري منيب ممثلة سورية، ولدت في دمشق، سنة 1905، وانتقلت مع أفراد عائلتها لمصر اللي عاشت فيها وماتت فيها.

 

عبدالسلام النابلسي مولود في 23 أغسطس 1899، في عكاز بطرابلس شمال لبنان لأسرة ذات أصول فلسطينية في نابلس، جده كان قاضي نابلس الأول وهو عنده 20 سنة جه مصر علشان يدرس في الأزهر فأصبح «الكونت دي نابلس» واحد من أشهر النجوم في تاريخ السينما  المصرية.

 

أما عمنا نجيب إلياس ريحانة (نجيب الريحاني)، اتولد في 21 يناير 1892، في حي باب الشعرية لأب من أصل موصلي عراقي كلداني مسيحي كان بيعمل في تجارة الخيل، فاستقر به الحال في القاهرة واتجوز مصرية قبطية أنجب منها «نجيب» اللي قدم مسرحيات وأفلام كوميدية كلنا نعرفها.

وكمان الفنان ستيفان دي روستي، في 16 نوفمبر 1891، مولود لأب نمساوي من البارونات، عمل سفيرًا للنمسا في القاهرة، وأم إيطالية عاشت في مصر.

 

 

فريد الأطرش (19 أكتوبر 1917 - 26 ديسمبر 1974)، موسيقي ومطرب سوري عاش في مصر واشتهر فيها وترك بصمات واضحة في الموسيقى والغناء العربي ويعد من أعلام الفن المصري والعربي.

وأخته كمان اشتهرت في مصر رغم عمرها القصير.. أسمهان (نوفمبر1912- يوليو 1944)، مغنية وممثلة سورية اسمها الحقيقي «آمال الأطرش».

ده طبعا غير وردة وذكرى وسميرة سعيد وفايزة أحمد وهند صبري.. و.. و..

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية