رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

منى زكى عن تربية الصبيان: "كانوا هيولعوا فى البيت"

منى زكي
منى زكي
Advertisements

تطرق حوار الفنانة منى زكي مع الإعلامية إسعاد يونس في برنامج صاحبة السعادة للعديد من الأمور والقضايا، والتي كان من أهمها أن شخصية "هنا التى قدمتها خلال أحداث مسلسل "لعبة نيوتن" الذي عُرض خلال موسم دراما رمضان الماضي، لم تكن "غبية" بل أرادت أن تثبت ذكاءها وقوتها.

وكشفت كواليس العمل مع الفنان الراحل أحمد زكي، والعمل أمامه في فيلمي "أيام السادات" و"حليم"، كذلك العمل مع الفنان أحمد السقا في "أفريكانو"، مشيرة إلى أنها فهمت أن شخصيتها في هذا الفيلم ستكون "حاجة هتلمس قلب الناس".

كما تطرقت منى زكي، في حوارها إلى زواجها من الفنان أحمد حلمي، وكواليس التعارف بينهما قبل الزواج، كما أشارت إلى أن تربية الصبيان أصعب كثيرًا من تربية البنات، قائلة: "كانوا بيحاولوا يولعوا في البيت من كام يوم".

وحلت الفنانة منى زكي ضيفة على برنامج "صاحبة السعادة" للإعلامية والفنانة إسعاد يونس، المذاع على قناة Dmc، وتحدثت خلال الحلقة عن قصة حب وزواجها من أحمد حلمي.

وقالت: "كنت في مرة في مكتب المنتج محمد فوزي، وكنا هنعمل مسرحية بطولة عامر منيب، وقالي إن في دور عنده بيفكر يجيب فيه أحمد حلمي وكان وقتها بيعمل برنامج لعب عيال وأنا كنت بتابع البرنامج ده بس مكنتش عارفة وشه لأنه بيظهر بضهره".

وأضافت: "قلت للمنتج محمد فوزي يا ريت ده حد لذيذ أوي وأنا بيني وبين نفسي عاوزة أشوف وشه، ولما جه المكتب سلِّم بطريقة غريبة كده وبعدين جاله تليفون وأنا ومحمد فوزي دخلنا البلكونة بنتكلم وقلتله لا ده طلع رخم أوي ومش لذيذ زي البرنامج، وقلتله جربه أنا مش عارفة، ووقتها كنت بقول عليه أنه رخم أوي على الحقيقة".

وتابعت منى زكي: "بدأنا بروفات وبدأت أشوفه لذيذ، وهو تقريبًا حس أني همشي من المسرحية وكنت فعلًا وقتها هعتذر، وقال ناخد أرقام بعض، وبقينا بنتكلم في التليفون وبقينا أصحاب جدًا وعرَّفته كمان على أصحابي المقربين".

واستطردت: "هو حاول كتير يلفت نظري في أكتر من موقف ولكن أنا ولا أي حاجة بتتهز جوايا، يمكن لأن حب والدي الرهيب واهتمامه بيا والعطاء اللي عمله ليا خلاني مش أي حركة شاب يعملها أنه يأثر فيا لأني واخدة حب كبير أوي من والدي".

وأضافت منى زكي: "في مرة سألني عيد ميلادي امتى وسألته ليه فقالي عادي فقلتله فقالي إيه ده وأنا كمان نفس يوم 18 نوفمبر، وأنا بيني وبين نفسي إيه الجو القديم ده وقلت يا سم مكنتش مصدقاه، بس طلع صادق فعلًا وطلع نفس يوم ميلادي، وقالي بحبك وسيبته وروحت مع أصحابي، ولما سافرت فضل الموضوع في بالي".

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية