الثلاثاء 21 يناير 2020
رئيس التحرير
عصام كامل

كلمة مؤثرة لأحمد حلمي في منتدى شباب العالم (فيديو)

احمد حلمي خلال كلمته في منتدى شباب العالم
احمد حلمي خلال كلمته في منتدى شباب العالم

منتدى شباب العالم | مازح الفنان أحمد حلمي المشاركين بحفل افتتاح منتدى شباب العالم في نسخته الثالثة بمدينة شرم الشيخ. مضيفًا:"مش هيفرق أوي إن أقول اسمي أو جنسيتى في الكلام اللي هقوله.. زي مثلا إني إنسان، هل معناها هيختلف لو قلت أنا إبراهيم أو جورج؟..هل هتفرق من إنسان لإنسان تاني لو كانت ديانتهم مختلفة عن بعض؟..هل هتفرق أو هتحلو لو قالتها ست عن ما راجل يقولها؟، أنا شايف إنها هتفرق وهتحلو، ومعلش أنا نصير الستات.. لكن بجد حقيقي الجملة مش هتفرق زي ما هي وبنفس معناها أيا كان مين اللي قالها؛ لأن برغم اختلافنا عن بعض كبشر إلا إن ربنا جمعنا على حاجة بداخل كل واحد فينا اسمها الإنسانية اللي بتخلينا نتقبل الآخر ونتعاطف معاه ونحبه ونفهمه ونسمعه مهما كان مختلف عنك، أو حتى لو كان بينا خلاف، وأعتقد إنه مش من الإنسانية أبدا نحول حلاوة وقيمة وغلاوة وعظمة وروعة ونعمة الاختلاف لخلاف".



منتدى شباب العالم

وتابع:"اللى خلق اختلافنا في أسامينا وفي جنسياتنا وألواننا وأراضينا وعاداتنا وتقاليدنا وديانتنا برضو خلق جوانا حاجة مشتركة مفيش فيها خلاف أو اختلاف وحقيقي اللي جمعنا في منتدى شباب العالم إنسانيتنا".

كلمة مؤثرة للطفل زين يوسف في منتدى شباب العالم.. والرئيس يعانقه بحرارة

منتدى شباب العالم

 

وأكمل: "مش مهم اسمك مش مهم لونك أو مين أو جيت منين.. المهم الإنسانية اللي جمعتنا"، لافتًا إلى أنه برغم أنه يفخر بجنسيته المصرية في كافة دول العالم إلا أن الإنسانية هي الأهم .