رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

حمدي الوزير: نبيلة عبيد رفضت وجودي بفيلم "التخشيبة".. وهذا تعليقه على المشهد المثير للجدل

نبيلة عبيد وحمدي
نبيلة عبيد وحمدي الوزير
Advertisements

قال الفنان حمدي الوزير: "تم تكريمي في أماكنَ كثيرة عن دوري في فيلم التخشيبة، وفي الفيلم ده وضعت كل طاقتي الإنسانية وكان قدري إني أعمل الفيلم بعد وفاة أبويا بأسبوع فقط وكنت معتكفًا في البيت مبخرجش فجالي المخرج الراحل عاطف الطيب يقدِّم واجب العزاء، وكان معاه سيناريو أعطاه ليا وقالى أنا رايح للسيناريست بشير الديك وهرجع تكون قريت السيناريو، وسألني عن الدور اللي عملته فقلت له فاروق الفيشاوي فضحك عاطف الطيب وقال لي لأ أنت اللي تعمله".
 

سر المشاركة بفيلم "التخشيبة"

وتابع خلال لقائه ببرنامج "بالخط العريض" المذاع على قناة "الحياة": "لما قالي أحمد زكي ونبيلة عبيد هيكونوا في الفيلم وافقت، وإلى حد كبير فيلم التخشيبة كان دور عمري".

موقف نبيلة عبيد من حمدي الوزير

وأضاف: "نبيلة عبيد كانت رافضة وجودي في فيلم التخشيبة لأنها مكنتش تعرفني وهي قالت لي، وكانت عايزة فاروق الفيشاوي اللي أنا رشحته، وأنا معتبتش عليها، والحمد لله حصلت على كل الجوائز عن فيلم التخشيبة".

كوميكس نبيلة عبيد وحمدي الوزير

ولفت: "لا أنظر للكوميكسات اللي على السوشيال ميديا عن مشهد لما نبيلة عبيد وهي كانت ربطاني في الكرسي وبتقرصني، والسوشيال ميديا أصبحت فرقة اجتماعية وفيه ناس وظيفتها تدمر المجتمع، وفيلم التخشيبة معمول بشكل جيد جدًّا، ونبيلة عبيد وضعت السكينة على النار ثم وضعتها عليا وفيها شكل تعذيب كبير".

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية