رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

حسن شاكوش عن استقالة هاني شاكر: جاب آخره ومبقاش مركز في الغناء

حسن شاكوش وهاني شاكر
حسن شاكوش وهاني شاكر
Advertisements

علق مؤدي المهرجانات حسن شاكوش على الاستقالة التي تقدم بها الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية على الهواء، قائلًا: "أنا اتصدمت من قرار الفنان هاني شاكر لإنه قيمة وقامة للوطن العربي كله، وما كانش ينفع اللي حصل ده، بس كان فيه مشادات وكلام في المؤتمر الصحفي، واحنا خسرنا الفنان هاني شاكر والوطن العربي كله بعد استقالته من منصب نقيب المهن الموسيقية". 


وأضاف خلال لقائه ببرنامج "الحكاية"، المذاع على فضائية "إم بي سي مصر": "الفنان هاني شاكر قال لهم أعطوا الكارنية لحسن شاكوش وبعدين نبقى نعمل اجتماع يعتذر فيه للعازفين ودي كانت المشكلة واعتذرت لسعيد أرتست أكتر من مرة وقلت لهم اليوم أنا آسف وبعتذر لكم وهبدأ صفحة جديدة، والمشكلة في أن إزاي أخدت الكارنيه قبل اجتماع الاعتذار، لكن أنا كنت محتاج الكارنيه علشان معايا ناس بتاكل عيش وملتزم بحفلات وشغل".

 

مشكلة هاني شاكر

وأكمل: "الفنان هاني شاكر جاب آخره وفاض بيه، ولما مسك نقابة الموسيقيين ما بقاش مركز في الغناء، وكان الضغط كله عليه وشال حمل تقيل".
 

فترة إيقاف حسن شاكوش

ولفت: "اتوقفت 10 شهور وما حدش كان حاسس بيَّ، وكنت بروح فيهم الجيم وأتمرن وأسجل برضو بس النفسية كان زيرو، وبزعل لما حد أكل عيشه يتقطع".
 

أغان جديدة لحسن شاكوش

ولفت: "أنا عامل فوق الـ25 أغنية ودويتو مع محمود الليثي زي "بنت الجيران"، وعامل مع طارق الشيخ أغنية".

 

ومن جانبه داعب الإعلامي عمرو أديب مؤدي المهرجانات حسن شاكوش، قائلا:"انت عامل مشاكل  يا حسن.. أنت شغال ولا مش شغال موقوف أو مش موقوف".

 

استقالة هاني شاكر 

وأعلن الفنان هاني شاكر، على الهواء، استقالته من منصبه كنقيب للمهن الموسيقية بسبب أزمة مؤتمر حسن شاكوش، معقبًا: هذا قرار نهائي لا رجعة فيه.

 

حزن هاني شاكر

وقال الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج “الحكاية” الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب بقناة "إم بي سي مصر: "أنا حزين واللي مريت بيه في المؤتمر الصحفي ما كنتش أتخيله، لأني بحترم الصغير قبل الكبير".

 

مشكلة العازفين

وتابع: "كنا بنحل المشكلة مع العازفين مش علشان نتخانق، ونحترم ونقدر بعض، وحسن شاكوش اعتذر للنقابة والجمهور وشعبة الإيقاع، ولكن حصل مشادات ما كنتش أحب إنها تحصل من أساسه وسِبت المكان ومشيت".


وأكمل: "بعد الرحلة اللي قضيتها في نقابة المهن الموسيقية أقدم استقالتي على الهواء، وأتمنى كل النجاح والتوفيق لمن يأتي بعدي".


ودخل عازف الإيقاع، سعيد أرتيست، في مشادة مع الفنان هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، أثناء المؤتمر المنعقد في أحد الفنادق، وذلك لاعتذار حسن شاكوش للعازفين.

وقال “سعيد أرتيست” خلال المؤتمر: “إحنا مش عاوزين غير حقنا، وقولنا جايين لخير وكمان نبوس على دماغ حسن شاكوش، وأنا بتكلم مع كل الأعضاء ومحدش رد عليه”، ليرد الفنان هاني شاكر قائلًا: “انت أخدت حقك”.

 

وكان كل من الفنان هاني شاكر نقيب المهن المهن الموسيقية ومؤدي المهرجانات  حسن شاكوش وصلا منذ قليل، إلي مقر المؤتمر الصحفي وذلك لاعتذار حسن شاكوش للفنان سعيد أرتيست، بعدما حصل على تصريح للعمل، ورفع الإيقاف عنه.

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية