رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

بيعلمه مهارات الإلقاء.. حمو بيكا ينشر فيديو من تدريبه على الغناء استعدادا للاختبارات

حمو بيكا مع المدرب
حمو بيكا مع المدرب الموسيقي محمد عبد الستار
Advertisements

نشر مطرب المهرجانات حمو بيكا، مقطع فيديو جديد له مع المدرب الموسيقيِّ محمد عبد الستار أثناء تدريبه استعدادًا لاختبارات نقابة المهن الموسيقية.

ونشر حمو بيكا مقطع فيديو خلال التدريبات مع المدرب الموسيقي محمد عبد الستار، عبر صفحته الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" معلقًا: "أثناء تدريبي مع الدكتور محمد عبد الستار يا مسهل تدريبات لاختبارات النقابة ادعو لي".

وفي السياق ذاته كان بيكا قد وجَّه رسالة لنقيب المهن الموسيقية والفنان هاني شاكر، متمنيًا الرجوع لغناء المهرجانات الشعبية مرة أخرى، وقال: "أنا نفسي أشتغل يغيَّروا اسمي بقى ولا يعملوا اللي عايزينه براحتهم، أنا فيه ناس فاتحة بيوت من ورا مني، أنا لو لوحدي مش هيفرق معايا إنما أنا اللي يهمني الناس اللي معايا".


وتابع بيكا خلال مداخلة هاتفية في برنامج كلام الناس، مع الإعلامية ياسمين عز، عبر شاشة MBC مصر: "أنا فاتح 3 مطاعم وكافيه ومشغل ناس تاني برضه، وأنا مصدر رزق للناس دي، والمطاعم ماكسبتش منها حاجة وبطلع المرتب من جيبي للموظفين".

وأعرب حمو بيكا عن حزنه، واستيائه من حصول زملائه من مطربي المهرجانات على كارنيهات باستثنائه حسب ما وصف؛ إذ قال: "كل مطربين المهرجانات الشعبية أخدوا تصريح من نقابة المهن الموسيقية وكارنيه، ومفيش غيري ممنوع من الغناء لحد دلوقتي، وكان المفروض الامتحان بتاعي مع نقابة المهن الموسيقية اللجنة اللي فاتت، وروحت ورفضوا يدخلوني عشان أمتحن".

اختتم حمو بيكا حديثه، موجهًا رسالةَ رجاء لهاني شاكر، قائلًا: "اعتبرني ابنك أو عيل من عيالك وقدرني زيهم أنا عايز آكل عيش".

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية