رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

السيسي يفاجئ الطفل المعجزة: أنا زي جدك وهتكون شيخنا وبركتنا في الافتتاح الجاي

عبد الفتاح السيسي
عبد الفتاح السيسي
Advertisements

أجرى الرئيس عبد الفتاح السيسي حوارا إنسانيا عبر الهاتف ببرنامج “يحدث في مصر” الذي يقدمه الإعلامي شريف عامر بقناة “mbc مصر”، مع أحمد تامر الطفل المعجزة حافظ القرآن الكريم.

إعجاب السيسي بالطفل المعجزة

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي:" تحياتي لابننا أحمد تامر لأنه نموذج جميل ورائع، ما شاء الله ولا قوة إلا بالله ربنا يحفظه وأهنئه على حفظه القرآن ".

حفظ وفهم القرآن 

ووجه السيسي رسال الي الطفل المعجزة، قائلًا:"بسم الله ما شاء الله عليك ربنا يوفقك ويحفظك ويوفقك ويحميك انت وأسرتك، أنت عارف يا أحمد تامر حافظ إيه؟  كلام ربنا، أعز كلام وأقدر وأكرم وأطيب كلام والبركة كلها معاك،  الحفظ جميل ومهم لكن الفهم كمان جميل ومهم، وحبيت أعمل مداخلة علشان اللى بيسمعنا نقوله ياريت نهتم باللغة العربية والقراَن الكريم، ومهم أوى أن الأسر تكون منتبهة لأبنائها ونقاط التميز لديهم سواء  وتنمية الملكات سواء حفظ القرآن أو الأنشطة الرياضية والثقافية".

 

طلب السيسي من الأسر المصرية


وطالب الرئيس السيسي، كل أسرة بالانتباه الي ملكات أبنائهم وتنميتها ودعمها، مسجلا تقديره للنماذج الايجابية والمتنوعة التي تظهر في برنامج “يحدث في مصر”.

 

دعوة السيسي للطفل المعجزة


وقدم الرئيس السيسي، الدعوة للطفل المعجزة أحمد تامر لحضور أول افتتاح قادم، قائلا:"أدعوك في أول افتتاح أن تقرأ لنا ما تيسر من القراَن، أنا زي جدك، وهتبقي الشيخ بتاعنا، واسمحلي أدعوك لهذا الأمر واستأذتك واستأذن اسرتك،  أول افتتاح قادم ستكون شيخنا والبركة تكون موجودة".


وتابع:"عايز حاجة تاني يا احمد، اطلب يا احمد الى انت عايزه مني ومتتكسفش"، ليرد الطفل المعجزة:"الله يخليك".

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية