رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements

لقاء الخميسي تفتح النار على منتقدي عبد المنصف بعد خسارته من الزمالك

لقاء الخميسي وعبد
لقاء الخميسي وعبد المنصف
Advertisements

فتحت الفنانة لقاء الخميسي، النار على مهاجمي زوجها محمد عبد المنصف، حارس مرمى فريق وادي دجلة، والتي توعدت باللجوء إلى القانون حتى تتم مُحاسبة الجميع.

ونشرت لقاء الخميسي صورة لزوجها محمد عبد المنصف، عبر حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، وقالت: محمد عبد المنصف خط أحمر.. أي حد تسول له نفسه أنه يتعدى حدوده بالألفاظ النابية أو التلميح بالحروف.. القانون واقف له بالمرصاد.

 

وتابعت: “خلاص زمن قلة الأدب والتعدي انتهى، بقى عندنا قانون يحمي الجميع من أي تعدٍّ.. السجن والغرامة”.

 

رسالة لمسيئي الأدب والمتعدين

وأضافت الفنانة: “رسالة لمسيئي الأدب والمتعدين، يا ريت نشوف نجاحاتكم المبهرة، ومستقبلكم المشرق، اتعلموا من أوسة العزيمة والإرادة والإصرار والقوة والتحمل، يمكن في يوم تنفعوا نفسكم والبلد”.

وكتبت لقاء الخميس رسالة أخرى لمهاجميها، في منشور عبر فيسبوك، قائلة: لكل واحد بعت رسالة وأساء الأدب.. لكل من كتب كلمات قبيحة، قبحكم جوة قلوبكم ومعظمكم دون هوية أخلاقية إنسانية والفشل رفيقكم خسارة فيكم الكلام، حقي هيجيلي بالقانون.. فكَّر قبل ما تكتب.

الهجوم على المحجبات

على جانب آخر، كانت لقاء الخميسي، نشرت منشورًا كتبته إحدى السيدات، هاجمت فيه السيدات غير المحجبات، وهو ما دفع الفنانة لمهاجمتها.

وقالت السيدة في منشورها الذي كتبته على “فيس بوك": “لو عيل من عيالي فكر يقولي هتجوز واحدة بشعرها أو مطلقة أو مدخنة همسح بيه الأرض، كفاية الستات والأمهات اللي بشوفهم يوميا زي الصورة دي وبتخض على مستقبل بناتهم اللي أكيد هيقلدوهم، معرفش ليه بتكرهوا الحجاب كده؟”.

وردت لقاء الخميسي عليها عبر “إستوري” حسابها الشخصي بموقع “انستجرام” وقالت: “يا أستاذة هالة، يومك جميل إن شاء الله.. للأسف الشديد أنا سمحت لنفسي آخد البوست بتاع حضرتك من غير استئذان ودا مش صح، بس عشان أقول لحضرتك كلمتين ياريت تقريهم كويس”.

وأضافت الخميسي: “مش من حقك حضرتك تاخدي صور ناس وتحطيها عند حضرتك، وتذميهم وتدخلي في اختياراتهم لحياتهم، ومش من حقك أصلا تختاري لولادك لأن ليهم الحق في الاختيار، ومش من حقك تحكمي على أخلاق الناس وحياتهم، لإنك مش واصي ولا ولي، فياريت حضرتك تخليك في نفسك، وتطوري من نفسك وتغضي البصر لو مش عاجبك الصور”.

لقاء الخميسي

وتابعت: “دعي الخلق للخالق، كل حي أدرى بحياته واختياراته وعليكِ احترامه والتزام الصمت شكرًا ويوم سعيد”.

Advertisements
Advertisements
الجريدة الرسمية