رئيس التحرير
عصام كامل

بالفيديو.. فتاة شبرا تروي تفاصيل الاشتباه في إصابتها بالفيروس الغامض

فيتو

شهدت منطقة شبرا الخيمة  حالة من الرعب والخوف من انتشار ما يسمى بـ"الفيروس الغامض"، بعد تعرض 3 طالبات في مدرسة عمار بن ياسر الإعدادية أمس الأربعاء، لحالة إغماء تم نقلهن على أثرها إلى مستشفى النيل بشبرا الخيمة، وخرجن عقب الاطمئنان عليهن.


«فيتو» التقت «صباح»، إحدى الطالبات اللاتي تعرضن للإغماء والمشتبه في إصابتها بالفيروس الغامض وقالت: «قبل مروح المدرسة حسيت بصداع وكانت بطني بتوجعني وبعد كدا أغمى علي، وأنا في المدرسة تعبت ومعرفتش أتنفس ودماغي كانت وجعاني وتعرضت  طالبتان ايضا في فصل آخر لنفس الأعراض، وتعرضت بنت للاغماء عليها وتم وضع قطرة في أنفها ، ثم أغمى عليها مرة أخري ووضعوا لها قطرة للمرة الثانية.

وأضافت "صباح" لـ"فيتو": "كان فيه بنت بتترعش وبردانة جدا والتانية كانت بتقول بطني بتوجعني، أما أنا فتعبت وجه وقت الامتحان روقت والوجع راح شوية وفجأة بعد ما خلصت الامتحان تعبت جامد والدكاترة حاولوا يتكلموا معايا عشان أتكلم بس أنا صوتي كان رايح وكنت هبطانة، وبعد ما فوقت الدكاترة قالوا لي إن عندي برد واحتقان في الزور".

وقال  علي فتحي، والد صباح: "اتصلوا بي في المدرسة وقالوا لي إن بنتي سخنة ودايخة فخدناها وودناها المستشفى، والدكتور طمنا وقالنا إنه برد عادي وكتب علاج لكن الأعراض كانت سخونية ودوخة ومعرفش حاجة عن البنتين التانيين، وقلت لهم في المدرسة حد ينقل الأطفال الباقيين للمستشفى".

وأضاف: «أنا شغال في المستشفى والدكاترة طمنوني وقالوا هيتابعوا الحرارة عشان لو ارتفعت تاني ناخدها لمستشفى الحميات لو فضلت الحرارة عالية، والحمد لله من ساعة ما جينا من المستشفى مافيش حاجة وهي في مرحلة متابعة".
الجريدة الرسمية