< ساعدوني عشان خاطر ربنا.. الليثي يتوسل لـ هاني شاكر
فيتو
رئيس التحرير
عصام كامل

ساعدوني عشان خاطر ربنا.. الليثي يتوسل لـ هاني شاكر

محمود الليثي وهاني
محمود الليثي وهاني شاكر

فاجأ الفنان الشعبي محمود الليثي، الجمهور، بظهوره في فيديو عبر حسابه على “فيس بوك” من أجل التوسل للفنان هاني شاكر، للعودة إلى منصبه بنقابة المهن الموسيقية.

 

وتوسل “الليثي” للفنان هاني شاكر قائلًا: “ساعدوني عشان خاطر ربنا ومستقبلنا ومستقبل أولادنا، إن الفنان هاني شاكر يرجع عن قراره من تقديم استقالته، لأن المصريين بتوع مواقف وبيستحملوا يا أستاذ هاني”.

وتابع “الليثي”: “أنت بتاخد بإيدينا يا أستاذ هاني وبإيد المصريين، ما تسبناش، لأن الناس اللي بتحبك أكتر من الناس اللي ضدك، وحضرتك قيمة وقامة، عشان خاطري حقك عليه وارجع في قرارك أنا عارف إنك رحيم”.

 

استقالة هاني شاكر

وأعلن الفنان هاني شاكر، على الهواء، استقالته من منصبه كنقيب للمهن الموسيقية بسبب أزمة مؤتمر حسن شاكوش، معقبًا: هذا قرار نهائي لا رجعة فيه.

 

وقال الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج “الحكاية” الذي يقدمه الإعلامي عمرو أديب بقناة "إم بي سي مصر: "أنا حزين واللي مريت به في المؤتمر الصحفي ما كنتش أتخيله لأني بحترم الصغير قبل الكبير".


مشكلة العازفين

وتابع: "كنا بنحل المشكلة مع العازفين مش علشان نتخانق، ونحترم ونقدر بعض، وحسن شاكوش اعتذر للنقابة والجمهور وشعبة الإيقاع، ولكن حصل مشادات ما كنتش أحب إنها تحصل من أساسه وسِبت المكان ومشيت".

 

وأكمل: "بعد الرحلة اللي قضيتها في نقابة المهن الموسيقية أقدم استقالتي على الهواء، وأتمنى كل النجاح والتوفيق لمَن يأتي بعدي".

 

ودخل عازف الإيقاع، سعيد أرتيست، في مشادة مع الفنان هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، أثناء المؤتمر المنعقد في أحد الفنادق، وذلك لاعتذار حسن شاكوش للعازفين.