الإثنين 13 يوليه 2020...22 ذو القعدة 1441 الجريدة الورقية

نشطاء يدشنون #حملة_مقاطعة_الفاكهة لمواجهة جنون الأسعار

أخبار مصر

حنان عبد الهادي


تفاعل عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك وتويتر" مع الحملة الإلكترونية "#حملة_مقاطعة_الفاكهة"، التي دشنها النشطاء للحد من غلاء أسعار الفاكهة، مطالبين بتفعيل المقاطعة من اليوم الأول من سبتمبر، ولمدة أسبوع حتى تنخفض أسعار الفاكهة.

قال شرف الدين: "#حملة_مقاطعة_الفاكهة اعتبارا من اليوم السبت 1 / 9 / 2018 لمواجهة جشع التجار خلي الفاكهة تعفن عندهم، قاطع حتى لو مدة ١٥ يوما.. خليك إيجابي.. المظلوم في الموضوع ده كله اتنين أولهم المزارع اللي الحاجة بتطلع من أرضه بربع تمنها في السوق والثاني المستهلك اللي عايز 100 جنيه علشان يجيب نوعين فاكهة يروح بيهم للعيال وهو راجع من شغله.. أقوى سلاح هو المقاطعة علشان لما تعفن عندهم يبقوا يتقوا ربنا في أسعارهم الخيالية.. خليك إيجابي #خليها_تعفن.. حسبى الله ونعم الوكيل".

وأضاف ممدوح يحيي: "يا إخوانا عندى استعداد أنزل عربيات فواكه بسعر المزارع بس المشكلة أن التجار هيموتونا في الآخر ممكن تبقى في مكان بعيد عن السوق بس مين ييجي يشتري أنا بحاول دلوقتى ألغى الوسيط والسمسار ويجيب البياعين السريحة يشيلوا الزرع من الأرض مباشر لتقليل السعر ولو عملنا صفحة للشراء كده ممكن تلاقي الأسعار أقل النصف".

ورد أحمد سباعي: "مفيش دولة في العالم بتترك السلع الإستراتيجية في إيد حفنة تتلاعب بالشعب لازم الدولة تنزل الخضار والفاكهة في المجمعات الاستهلاكية ونساعد البقالين على دخول هذه السلع بالبقالة زي كل دول العالم".