الثلاثاء 7 يوليه 2020...16 ذو القعدة 1441 الجريدة الورقية

خبير يفجر مفاجأة في أزمة تابلت الثانوية العامة

أخبار مصر
تابلت الثانوية العامة

محمود علوان


فجر أحمد الليثي، رئيس مجموعة عمل التعليم بغرفة صناعة تكنولوجيا المعلومات مفاجأة من العيار الثقيل في أزمة تابلت الثانوية العامة، وأكد أن هناك مشكلة في نظام امتحانات الصف الأول الثانوى.

وقال الليثي، عبر حسابه بموقع "فيس بوك": "أكرر كلامي علشان الناس اللي بتحب تصطاد في الزحمة، إحنا بندعم وبقوة ونتمنى التوفيق ونجاح المنظومة، ولكن مازلت بعترض على إدارة الأزمة، لماذا التخبط في القرارات والخطأ خارجي؟!". 

وأضاف الليثي: "لماذا تحاول الوزارة تبرئة الشركة صاحبة السيستم بعد ما أعلنوا هم بأنفسهم وجود مشكلة.. هل ما تم من تغيير الرابط الموجود على الموقع الخاص بالدخول للامتحانات وإخفاءه من على الويب والسماح به من تطبيق التاب (الـweb view) يحتاج لخبراء أمريكيين وأستراليين ومصريين ؟".

وقال الليثي: "هكرر تاني المشكلة في السيستم مش في السيرفرات (أنتوا على سيرفرات أمازون التي يمكنها استيعاب أضعاف الأضعاف من طلاب مصر) السيستم مش مصمم على أن يكون auto scale التصميم محتاج يتظبط، ولازم يكون شغال micro service، أتمنى تكون الشركة لحقت ظبطت ده ، بس علشان تجرب السيستم مظبوط أدعو كل الطلاب الـ (٦٥٠ ألفا فقط) يدخلوا يمتحنوا ولو السيستم صمد أمامهم يبقي كلنا نقول للشركة شكرا لكم، أنتوا فعلا حليتوا الأزمة بسرعة وبإحتراف غير كده اسمحلي يبقى كلام فاضي".

واختتم "الليثي" حديثه قائلا: "بالمناسبة متوسط عدد زوار الموقع اليومي 89850 زائرا طبقًا لإحصائيات cutestat.. خالص تحياتي ودعواتي لكم بالتوفيق، وأن تعود مصرنا الغالية لاسترداد مكانتها الحقيقية بجيل متميز متطور".

يذكر أن الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، قد أعلن- في تصريحات صحفية- أنه تم حل مشكلة سيستم امتحانات الصف الأول الثانوي والسيستم يعمل بكفاءة، وأكد أن عدد الطلاب الذين أدوا الامتحان بالأمس بلغ أكثر من 400 ألف طالب وطالبة.