الخميس 9 يوليه 2020...18 ذو القعدة 1441 الجريدة الورقية

انخفاض أسعار الدواجن.. وبائع: «الزبون اتعود إن الحاجة مبترخصش» (صور)

اقتصاد

هيثم كمال - علي سعيد


"حتى هياكل الفراخ معدش حد بيشتريها، الناس بطلت تشتري أي لحوم لا حي ولا مجمد ولا هياكل"، بهذه الكلمات وصف بائعو الدواجن والطيور بإحدى الأسواق الشعبية، إقبال المواطنين على شراء هياكل الفراخ، وعزوفهم عن شراء أي نوع من اللحوم، بالرغم من انخفاض سعر الكيلو منها هذه الفترة.

ورصدت «فيتو» أسعار الدواجن والهياكل بإحدى الأسواق، حيث سجل كيلو الدواجن الحي بداية من 22 جنيها ويصل إلى 26 جنيها، والمجمد من 30 جنيها لـ 35 جنيها والبلدي 30 جنيه، ووصل كيلو الأوراك لـ 24 جنيه، والأجنحة 12 جنيه.

وأرجع أصحاب محال الدواجن انخفاض سعر كيلو الدواجن إلى 22 جنيه بدلًا من 30 جنيه، نظرًا لانخفاض تكاليف الأعلاف وبعض مستلزمات المزارع، وبالرغم من الانخفاض إلا أن سوق اللحوم ما زال يشهد ركودًا، مضيفًا: "الزبون خلاص اتعود إن الحاجة بتغلى ومش بترخص فمش هيسأل ولا هيدور هل سعر الكيلو رخص ولا ارتفع تانى، وضعف حركة البيع دليل على كده».

وعن شراء المواطنين لهياكل الفراخ والتي هي عبارة عن عضم صدر الدجاج مع رقبتها وجناحيها، تروى لنا سيدة ثلاثينية اعتادت شراء الهياكل وتقول: "اللحمة غليت بقينا نشتري عضم وزفر، والفراخ غليت بقينا نشتري بالورك والصدر، مش عارفة هنفضل كده لحد ما نوصل لإيه؟!!! وأهو نحلي بيها أكلنا ونعمل شوربة أحسن من بلاش".

استطلاع رأى

هل تتوقع التزام المحال والمقاهي بنسبة الـ25 % التى حددتها الحكومة؟