رئيس التحرير
عصام كامل

عمرو سلامة ينتقد تصوير أفلام عالمية عن مصر خارجها.. وساويرس: "100 سنة بنقول الكلام ده"

مهندس نجيب ساويرس
مهندس نجيب ساويرس
عبر المهندس نجيب ساويرس، رجل الأعمال، مؤسس حزب المصريين الأحرار، عن حزنه لتصوير الأفلام التي تتحدث عن مصر خارج مصر.

وجاء ذلك تعليقًا على حديث المخرج عمرو سلامة، الذي عبر عن حزنه لمشاهدة الأفلام العالمية التي تعبر عن مصر في دول خارج مصر، حيث  تم تصوير فيلم "Wonder Woman"، أهم أفلام العام في إسبانيا.


وكتب نجيب ساويرس تعليقًا على تدوينة عمرو سلامة: "كلنا بقالنا مية سنة بنقول الكلام ده ومحدش سائل. المغرب وتونس واخدين كل الشغل ده. خسارة....". 




وكان عمرو سلامة كتب عن الأفلام العالمية التي تدور أحداثها في مصر وتصوخارجها: "يحزنني أن أي فيلم عالمي عنده مشاهد أحداثها في مصر بيضطر يعيد خلق مصر في مكان ثان. الصورة من فيلم 1984 Wonder Woman، أحد أهم أفلام العام، اللي صور أحداثه اللي بتحصل في مصر في الفيلم في إسبانيا، اللي هي أغلى، واللي هي... مش مصر". 

وقال: "تصوير الأفلام العالمية في مصر له مليون فائدة، فلوس، سياحة، فرص عمل، تطوير الكوادر والصناعة المصريين، دعاية للبلد، وله فوائد سياسية كمان. في مليون اقتراح قدم لكذا جهة، ولم تقابل باهتمام". 

وأضاف: "اقتراحات زي: تسهيل تصاريح التصوير والرقابة، ووجود جهة من الدولة تسهل العراقيل الإدارية كلها، وتكون جهة واحدة مسؤولة عن كل التصاريح، ومنع المصاريف الخفية اللي تحت الطرابيزة، وتأمين كامل لكل طاقم العمل وغيرهم". 

وتابع: "مصر بلد جوها أحسن من غيرها، أرخص نسبيا من دول ثانية كثير، فيها مليون طابع أثري ومعماري. الفرصة والله ذهبية، وبتضيع بدون أسباب مفهومة. ده مش بس الافلام اللي أحداثها بتحصل في مصر المفروض تتصور في مصر، ده لو في أحداث في دول ثانية شبهنا المفروض تتصور عندنا لإن ده هيكون أحسن لهم". 

وقال عمرو سلامة: "ليه الأردن والمغرب وجنوب أفريقيا والصرب وإسرائيل جاذبين للتصوير وإحنا لأ؟ لا ويتصور فيهم كمان على إنهم بيصوروا في مصر!". 

وتابع :"هي الدولة مش عايزة عملة صعبة؟ مش عايزة تقول إن مصر بقت مستقرة وأمان وبقت دولة قوية؟ مش عايزة تقول إنها منفتحة على العالم؟ مش عايزة بدل ما ينزل أخبار عنا وحشة في الصحافة العالمية تبقى أخبار فنية وثقافية وسياحية؟ ألا يوجد من هو قادر ويهتم؟". 

الجريدة الرسمية