رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements

20 سنة في الشركة ولم أقدم سوى 5 ألبومات.. أبرز تصريحات بهاء سلطان مع "صاحبة السعادة"

بهاء سلطان
بهاء سلطان
استضافت الإعلامية إسعاد يونس ببرنامجها صاحبة السعادة المطرب بهاء سلطان، خلال حلقة الاحتفال بليلة رأس السنة الميلادية 2021.

وخلال الحلقة استعرض الفنان والمطرب بهاء سلطان أهم المحطات في حياته الفنية والشخصية، خاصة بعد أزمته مع المنتج نصر محروس، والتي اضطر على أثرها التوقف عن الغناء لمدة تزيد عن الـ 8 سنوات.


وقال بهاء سلطان خلال حلقة صاحبة السعادة في الكريسماس: "بقالي 8 سنين ماشتغلتش وماعمتلش حاجة، وأنا في الشركة بقالي 20 سنة معملتش غير 5 ألبومات"، وذلك على خلفية الخلاف بينه وبين المنتج نصر محروس منذ سنوات على خلفية خلل فى بعض بنود التعاقد، الأمر الذي إقامة دعاوى قضائية وهو ما تسبب في منع سلطان من الغناء والغياب عن جمهوره لمدة تجاوزت الـ 8 سنوات.

وعن بدايته الفنية ومسيرته الغنائية قال بهاء سلطان: "زمان لجنة الاستماع في الإذاعة والتليفزيون صنفوني على إني شعبي، لكني بحاول أنوع وأطور من صوتي"، مستطردًا: " أنا كنت غاوي عبده الإسكندراني، بس مش فاكر مواويل أوي ليه، من زمان كنت بسمع عم عبدالباسط حمودة وأستاذ طارق الشيخ، وبعد كدا أخويا الله يرحمه اداني شريط أستاذ عبده الاسكندراني".

وخلال الحلقة قدم بهاء سلطان عددًا من أغانيه منها، "مايردش، ياللى بايع، 3 دقايق"، وغيرها من الأغانى، كما قدم موشح "فكم لله من لطف خفى".

وعن حياته الشخصية، استعرض أهم المواقف التي تجمعه بأسرته، قائلًا: "بناتى واولادي وأصحابي، بينادوني باسمي، ولما أكون ساكت بينكشوني وممكن آلاقي قلم نزل على وشي، أمهم بتذاكرلهم والحاجات اللي بيذاكروها حاليا كنا بناخدها في الإعدادي، كادي وكاندي بيتفرجوا على فيديوهات وبيمثلوا، وأحمد شقي جدًا".

وعن أمنتيه للعام الجديد قال: " نفسي السنة تكون خير علينا واللي نفسه في حاجة تتحقق وتفرق معايا نفسيًا او ماديًا، ونفسي أجي تاني ولكن يكون عندي حاجة جديدة بقى عشان كدا كتير".

وعن أفضل ما حدث له في 2019، قال بهاء سلطان: "أحلى حاجة حصلت في 2019، عندي اللي بيريحني إن ولادي ومراتي دايما جنبي في كل حاجة، وبقيت بحفظ القرآن وفي الجزء الـ26 دلوقتي، وفرحان جدًا بكدا".
Advertisements
الجريدة الرسمية