رئيس التحرير
عصام كامل

عمر كمال: "أمي لبستني في حيطة.. وحمو بيكا غلاط"

عمر كمال ووالدته
عمر كمال ووالدته
كشف المطرب عمر كمال السبب وراء الخلاف الذي نشب بينه وبين مؤدي المهرجانات حمو بيكا، قائلا: "احنا مش بنتخانق على اتفاقيات وأصول هو خد مني أغنية وكان المفترض يحاسبني عليها وما حصلش.. أنا قبل لما أعرف حمو بيكا كنت عامل أغنية "الغربة" و"أبويا" وهو ما علمنيش ولا عرفني إزاي أغني.. ولازم ياخد باله من اللغة اللي بيتكلم بيها معايا".


وأكد خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "التاسعة" الذي يقدمه الإعلامي وائل الإبراشي والفنانة نجوى إبراهيم: "الأغنية ممكن تجيب 100 مليون جنيه على يوتيوب وممكن ما تجيبش حاجة.. حمو بيكا لما بيكون فيه مشكلة بيفتح لايف ويطلع يشتم ويغلط في الناس.. الحمد لله أنا نجحت في اختبار نقابة الموسيقيين وبقيت نقابي".

وعن تصريحات والدته أنها تطلب من الله أن يتوب عن الغناء وعدم زواجه من الوسط الفني: "أمي لبستني في الحيطة وقالت أغانينا إسفاف وابتذال وهي أمي وتقول اللي هي عايزاه وتصريحاتها عفوية وشايفة الفن حرام وده رأيها وهي حرة فيه، أي واحدة مناسبة سواء في الفن أو بره الفن هتجوزها بس تتقي ربنا فيا".

وشن مطرب المهرجانات حمو بيكا هجوما حادا على صديقه عمر كمال، وذلك عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".


هجوم بيكا
ونشر "بيكا" صورة لعمر كمال، موضوع عليها علامة "×" معلقا عليها قائلا: "ياريت محدش يكلمني في شغل على الشخصية دي، عشان أنا كنت بحبها، والشخصية دي بتتهرب من شغلي اللي خلاني اتفق عليه، والإثبات بعد الصورة دي هنزل فيديو"، مضيفا: "هو عامل بيحبني وهو بيكرهني.. مع السلامة يا صحاب مزيفة".

سبب الهجوم 
وظهر حمو بيكا في بث مباشر بعدها قال فيه: "لما تطلع تتكلم، تحدد النجاح مين اللي عمله معاك، أنت ما بنتش نفسك بنفسك، وأنت ظاهر أمام الشعب المصري إنك أناني مبتحبش غير نفسك، وحابب إن أنت تصنع النجومية لنفسك وبس، فكك من اللي أنت بتعمله وخليك محترم وكويس.. أخونا عمر كمال لما سمع اللي اتقال قال إحنا نجحنا، لكن اللي أنا شايفه إنك كلك على بعضك غلط، حياتك غلط، دنيتك كلها ماشية غلط في غلط، عايز تحقق نجاحك أنت بس، فرجني يا فهلوي يا حلو واعمل كام تراك لوحدك".


رد عمر كمال
وخرج بعدها مطرب المهرجانات عمر كمال عن صمته للرد على هجوم حمو بيكا من خلال بث مباشر عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".

وقال "كمال" فى مقدمة الفيديو: "أنا تحملت كتير جدا إهانات بعض الناس، لكن أنا ممكن أطلع أقول لك يا (أبو كرش) لكن كل دي إهانات أنا ماليش فيها".
 
وتابع: "الشخص اللي بيتكلم عليا ده أول ما بينزل من إسكندرية بيجي على شقتي وواكلين عيش وملح مع بعض، اللي حصل إن وأنا قاعد عند الحلاق بتاعي ومعايا حمو فوجئت إنه جايب شخص بتاع فساتين وعايزنا نعمل له إعلان من غير ما ياخد إذني، وأنا اتحرجت أرفض قدام الراجل، بس أنا مش عايز أعمل مهرجان لفستان فرح، أنا عايز أعمل فن كويس زي بنت الجيران وعود البطل وكل مهرجاناتي، وحتى بعد الاتفاق ما دفعش ليا عربون ولا سألني تاخد كام".

مليون و٨٠٠ ألف جنيه
وواصل في هجومه على حمو بيكا: "عيب تقول عليا إني صحبة مزيفة، أنا عمري ما كسبت من وراك، أنا سبت لك ١٢ تراك كلت من وراهم الشهد، حتى العربية بتاعتك أنا اتصدرت أنا ومدير أعمالي عند المعرض عشان يقسطها لك، وضمنتك في مليون و٨٠٠ ألف جنيه، ولو كنت لوحدك ما كانش حد هيديك عربية".
الجريدة الرسمية