رئيس التحرير
عصام كامل

عفاف شعيب: لن أخلع الحجاب إلا في قبري | فيديو

فيتو
ردت الفنانة عفاف شعيب، على سؤال المخرجة إيناس الدغيدي: "امتى هنشفوك بتقلعى الحجاب زي كل الفنانات اللي سبقوكي".


الوفاة
وتابعت خلال لقائها ببرنامج "شيخ الحارة والجريئة" المذاع علي قناة "القاهرة والناس": "هقلع الحجاب لما أخش قبري وكلنا هنتحط في نقرة".

خلع الحجاب
وأضافت: "كل فنانة خلعت الحجاب هي حرة في قرارها، والفترة الأخيرة بقى فيه تشتت في الآراء والدين مع إن الدين لا يتجزأ، والناس بقي عندها شك ولكن ربنا عايزني محجبة وأنا أمنت نفسي بالحجاب، وأقول للفنانات اللى خلعوا الحجاب ربنا يردكم ردا جميلًا".


دروس عمر عبد الكافى
ولفتت: "أول لما اتحجبت كنت باخد دروس دينية من عمر عبد الكافي وياسين رشدي وده عن طريق الحاجة ياسمين الخيام من خلال مجالس العلم".

وكشفت الفنانة عفاف شعيب، خلال نفس اللقاء، حقيقة شماتتها في طلاق المطربة أصالة من المخرج طارق العريان.

طلاق أصالة

وأكدت: أنها لا صحة لما تردد عن شماتتها في انفصال أصالة عن طارق العريان، لافتة إلى أنه لم يجمعها أي لقاء بأصالة ولا يجمعها أي صلة علاقة.

طارق العريان

وتابعت: "لما كنت متجوزة رياض العريان كان نجله طارق العريان يعيش في أمريكا ومنذ فترة لم أره".

محمد رمضان

وعن رأيها في الفنان محمد رمضان واتهامه بإفساد ذوق الشباب، علقت: "هو عامل مشاكل وفيه شباب بتقتدي بيه ويجب عليه أن يراجع نفسه، وما ينفعش يطلع يغني وهو عريان".

الشيخ الشعراوي

وعن الهجوم على الشيخ محمد متولي الشعراوي قالت عفاف: "بزعل أوي لما بلاقى ناس بتهاجمه لأنه رجل جليل لا يعوض، وعمره ما بص لأي امرأة كانت تزوره لتسأله وكان قمة الأدب والاحترام واللي بيهاجمه حسابهم عند ربهم، ولو كان موجود كان زمانه بيتصدى لتيار الإخوان".

الجريدة الرسمية