الجمعة 15 يناير 2021...2 جمادى الثانية 1442 الجريدة الورقية

تامر حسني يفاجئ الجمهور عن نهائي القرن: «كل ماتش نحس إن فيه حرب هتحصل!»

ثقافة وفنون 5bfbc3795e36e
تامر حسني

عبد الله نبيل

فاجأ الفنان تامر حسني، جمهوره بالتعليق على موقعه مبارة نهائي القرن، التي تجمع كلا من ناديي الزمالك والأهلي، في التاسعة من مساء اليوم الجمعة، وطالب الفنان بتحلي الفرق والجمهور بالروح الرياضية والبعد عن العنصرية.اضافة اعلان



فى هذا السياق، نشر تامر حسني، صورة عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، وعلق قائلا: “رأيي الشخصي المُتواضع.. مهما اتكلمنا كلنا في الروح الرياضية الجميلة في كرة القدم، مش هيكون كلامنا مؤثر زي أصحاب الرياضه نفسها، يعني لو صداقتهم الطيبة تبان في العلن من خلال بوستات فيها سلام بين اللاعبين، هتخليهم ينقلوا الروح السلمية دي للناس ولكُل الجماهير”.


وأضاف قائلاً : “ولو أثناء المباراة حد خبط حد يعتذر له ويطّمن عليه، الناس فورًا هتفرح بالروح دي والروح دي هتنتقل للبيوت وللجماهير.. ومش هيكون فيه أي نزاعات، ولو المباراة خلصت وكل لاعب جريء، حضن لاعب من الفريق التاني، فعلا هيخلوا الناس في البيوت وكل مكان في نفس حالة السلم اللي هيصدروها، حتى لو إدارة كل نادي ألزمت كل فريق بالروح دي إجباري”.

رأيي الشخصي المُتواضع.. مهما اتكلمنا كلنا في الروح الرياضية الجميلة في كرة القدم مش هيكون كلامنا مؤثر زي أصحاب..
Posted by Tamer Hosny on Friday, November 27, 2020


وتابع: “لإن ولادنا يستاهلوا إنهم مايكرهوش بعض ولا يتخانقوا بسبب رياضة، المفروض إنها بتجمع الناس، مش منطقي برضو كل ماتش الناس تحس إن في حرب هتحصل، وبين مين!! أهم وأعرق الأندية المصرية اللي مشرفينا في كل الدنيا، يارب كل الخير ليهم ولأولادنا وللجماهير العظيمة المخلصة”.

واختتم حديثه: “زمالك أو أهلي، يعني مصر والدنيا كلها بتتفرج النهاردة على أولاد مصر.. وبعون الله هنرفع رأس مصر، لإن النتيجة أيًا كانت فهي مصرية”.