Advertisements
Advertisements
الأحد 16 مايو 2021...4 شوال 1442 الجريدة الورقية
Advertisements
Advertisements

أحمد سعد ووائل الفشنى يقدمان دعاء «بنده عليك» | فيديو

ثقافة وفنون

سارة عبد المجيد

طرحت شركة مزيكا دعاء دينيا للفنان أحمد سعد بمشاركة المطرب وائل الفشني، ويحمل عنوان "بنده عليك" والذي يأتي ضمن الألبوم الديني المقرر أن يتم طرحه خلال شهر رمضان الجاري.



دعاء بنده عليك


دعاء "بنده عليك" من كلمات  محمد عبد الحميد والحان و توزيع شريف الوسيمى، ويتناول الدعاء التوكل واللجوء إلى الله، بطلب الهداية والمساعدة على التوبة، والندم على فعل المعاصى، كما تناول أيضا فضل الصلاة على الحبيب محمد صلى الله عليه وسلم.

دعاء "بنده عليك" تم طرحه الآن عبر حساب مزيكا الرسمي علي موقع الفيديوهات "يوتيوب" وجميع المتاجر الإلكترونية، ومواقع التواصل الاجتماعية، ومحطات الراديو.. وتقول كلماته:
فى كل يوم   بصحى وبقوم
مابين شـروق وبين غروب    يومى يفوت مش دارى بيه
وانا فـيه بعيش ومهمنيش    ازاى بـعـيــش أو بعمل ايه
بـنــده عـلـيـك انا املى فيك    يـا ربى انـا هـدايتى بإديــك
ساعدنى أفوق وارفع لفوق    أيدى واقــــول انا تبت ليك
فى كل يوم   بصحى وبقوم
صلو عليه 
وبزيد فى الصلاه وبـــكتر   ولســــــــانى بيحمد ويكبـّر
وايمانى فى الـقـلب بيـكبر   لـــمــا بـصـــلى على محمد
صلوا عليه


تتر الاختيار2
علي جانب آخر، طرحت فضائية ON عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعى فيس بوك تتر مسلسل الاختيار 2  للنجمان كريم عبد العزيز وأحمد مكى.

كلمات تتر الاختيار 2
وتحمل أغنية تتر العمل اسم "روحنا فى إيدينا" غناء أحمد سعد، وكلمات نصر الدين التاجى وألحان وتوزيع أحمد فرحات، وذلك قبل بدء عرض الحلقة الأولى من العمل.

وتقول كلمات أغنية تتر مسلسل الاختيار 2: «بص في عنينا نقدر على الدنيا ولا تقدر علينا روحنا في إدينا ناسنا وترابنا وأرضنا بتتحامى فينا على قلب واحد بركان تقرب ينفجر والجمر قايد الحق واحد ماتجيبش نار جنب البارود وتصحى مارد .

الأرض عرض الناس مايكفناش فيها، ورا كل بابا حراس واقفين بنفديها الغدر كيده جبان عمره ما يتأمن حالفين تعيش في أمان مايعشلهاش خاين خطوتنا ع الأرض دبت دكت حصون الشر.

وإن عادت نعود قلوبنا ع العزم شبتبين الحديد والنار بنتولد ونموت دم الشهيد مبروك هايعيش يقوينا عارفين هدفنا طالعين بمصر من العوز عايزينها جنة آخر كلامنا مقطوعة إيد كل اللي هايعطل عملنا حراس أمانها كل الجحور في الأرض دي عارفين مكانها سايبين علامة نضرب ادينا في التراب فاتقوم قيامة غريب ماتعرفناش.

إياك تعادي كبير بيوتنا مادخلهاش غير كل قاصد خير، غموا عينيك وساقوك لحد بير النار ما بين إدينا رموك تواجه الإعصار خطوتنا على الأرض دبت، دكت حصون الشر، وإن عادت نعود قلوبنا على العزم شبت بين الحديد والنار بنتولد ونموت دم الشهيد مبروك هايعيش يقوينا».

Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements