Advertisements
Advertisements
الخميس 6 مايو 2021...24 رمضان 1442 الجريدة الورقية
Advertisements
Advertisements

نيللي: ضيعت نصف عمري في الخيال.. وهذه أول قصة حب | فيديو

ثقافة وفنون Screenshot_6
الفنانة نيللي

محمد طاهر أبو الجود

قالت الفنانة القديرة نيللي: إن من أسباب نجاح فوازير "الخاطبة" و"عروستي" يرجع للمؤلف الشاعر الراحل صلاح جاهين.

تواضع صلاح جاهين

وأضافت: "صلاح جاهين كان يجي البلاتوه ويفضل قاعد سرحان وباصص لفوق والحاجة الحلوة أنه هو بقيمته واسمه اللي عرض نفسه يعمل الفوازير اللي أنا قدمتها وده قمة التواضع بعقلانية وقاللى إنتوا مصعبين الفوازير ليه فقلتله حضرتك تعمل اللي إنت عايزه".

وتابعت: "الفوازير اللي قبل صلاح جاهين كانوا بيقولوا أنها صعبة ولكن هو بسطلنا الأمور".

سر جمال نيللي
وعن سر حفاظها علي رشاقتها وجمالها وأناقتها حتى الآن قالت: "أنا من النوع اللي علطول متفائلة وعندي رضا إلى أقصى درجة، والرضا هو اللي بيجيب السعادة، وأنا لما أبعت كارت لحد أقول ربنا يديك في قلبك الرضا.. أنا عندي رضا وتفاؤل".

نيللي شخصية خيالية
واستطردت: "حياتي دلوقتي طبيعية جدًا ولكن أنا ضيعت نص عمري في الخيال لأني خيالية أوي وممكن أشوف أي حاجة أتمناها في الخيال وأغمض عيني وأشوفها وفي الحقيقة هي حلوة لأني كنت بشوف اللي أنا عايزه".

 
قرارات خاطئة

وتابعت: "بسبب شخصيتي الخيالية أخدت قرارات غلط في حياتي وندمت عليها، والحقيقة كان حظي وحش في الحب، ومبحبش أشوف حد غلط ودايمًا أفترض الصح حتى لو حد غلط فيا أقول أكيد مكنش يقصد لأني محبش أتصدم فيه".

أول قصة حب
وأردفت: "لسه فاكرة أول مرة قلبي اتعلق بشخص لما كنت راكبة العجلة في المعمورة وفضل يعاكسني وقلبي اتعلق لأن الكلام الحلو بيأثر فيا أوي ويقشعرني.. بحب الكلام الحلو اللي بصدق والإنسان الحساس يقدر يعرف الصدق من عدمه".

مشوار نيللي مع الفوازير

يذكر أن نيللي نجمة الاستعراضات قدمت الفوازير لسنوات عديدة متتالية، وارتبطت في أذهان الجمهور العربي والمصري بتقديم الفوازير، حيث كانت جزءًا أصيلًا من طقوس رمضان، فقد قدمتها بشكل متصل من عام 1975 وحتى 1981، بالإضافة إلى فوازير أخرى أعوام 1990 و1991 و1995 و1996.

ومن أبرز الفوازير التي قدمتها "عالم ورق"، و"عروستي"، و"الخاطبة"، و"عجايب صندوق الدنيا"، و"أم العريف"، وفي عام 1996 قدّمت آخر أعمالها فوازير "زي النهاردة".

الفنانة نيللي بدأت مشوارها الفني وهي طفلة صغيرة في أفلام عديدة وكانت تنبئ بموهبة تمثيلية، وتهوى الغناء والرقص، وعندما كبرت اشتركت في حلقات "الرمال الناعمة".

كما اشتركت نيللي في المسلسل الإذاعي "شيء من العذاب" أمام الفنان محمد عبد الوهاب، ثم اتجهت إلى التلفزيون والسينما، واعتمدت في أعمالها على الاستعراض والتمثيل، واشتركت في بطولة مسرحية انقلاب.

وفي عام 1966 قامت نيللي بأول بطولة مطلقة لها في السينما في فيلم المراهقة الصغيرة، ومعظم الأفلام التي قدمتها هي أفلام استعراضية.
زواجها

وتزوجت نيللي من المخرج حسام الدين مصطفى، ثم رجل الأعمال المصري خالد بركات.

برنامج مساء dmc

برنامج "مساء dmc" يعرض يوميًا على قناة dmc، ويقدمه الإعلامي رامي رضوان من الثلاثاء إلى الجمعة، فيما تقدمه الإعلامية إيمان الحصري من السبت إلى الإثنين.

Advertisements
Advertisements
Advertisements
Advertisements