رئيس التحرير
عصام كامل
Advertisements
Advertisements
Advertisements

ساويرس: "مش غلط نبتدي ندرس هنعمل ايه.. اقتصادنا ميستحملش الغلق شهور"

المهندس نجيب ساويرس
المهندس نجيب ساويرس

طالب المهندس نجيب ساويرس، رجل الأعمال ومؤسس حزب المصريين الأحرار، بدراسة حلول لأزمة كورونا، إذا ما استمر بقاء الناس في منازلهم لفترة طويلة دون عمل، مشيرا إلى أن الاقتصاد لا يتحمل الغلق لمدة أشهر، واضعًا بعض الحلول لبدء العمال في النزول لأعمالهم بشكل آمن، منها ترك مسافة 2 متر بين كل فرد، وتقسيم العاملين على مساحة أوسع وتعقيم المكاتب وإجراء تحاليل للعائدين للعمل.   

وكتب نجيب ساويرس تغريدة على تويتر: "قبل ما الناس تلجأ للتسول والسرقة علشان توكل اولادها! فيه حدود للتحمل.. احنا عملنا المضبوط لحد دلوقتي لكن مش غلط نبتدى ندرس هنعمل إيه لو الموضوع طول.. احنا اقتصادنا ميستحملش الغلق شهور وشهور! وبلاش سوء الظن ده ملايين إيه اللي لسه هدور عليها!".

وقدم ساويرس بعض الحلول لعودة العاملين قائلا: "ترك مسافة ٢ متر بين كل واحد و التانى، تقسيم العاملين على مساحات أوسع، تعقيم كل المكاتب، عمل تحليل للى راجع الشغل أو على الأقل قياس الحرارة، ارتداء الكمامات، تقسيم العاملين على مساحات أوسع، منع السلام والتقبيل وادم الإجبار للعودة للى خايف واللى عنده أفكر أحسن يقولها".

ساويرس يرد على متابعيه في تويتر.. ويوضح حقيقة خفض رواتب العمال

يذكر أن رئاسة الوزراء أعلنت، أمس الأربعاء، قراراتها بتجديد تمديد حظر التجوال لمدة أسبوعين آخرين، من الساعة الثامنة مساءً وحتى السادسة صباحًا، وذلك في إطار مواجهة تفشي فيروس كورونا المستجد كوفيد- 19. 

Advertisements
الجريدة الرسمية