السبت 22 فبراير 2020
رئيس التحرير
عصام كامل

طلاب أولى ثانوي: السيستم ماشتغلش.. وبيسألونا عن رأينا في النظام الجديد! (فيديو)


سيطرت حالة من الحزن على أولياء أمور وطلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة ابن خلدون الثانوية بنين بعين شمس، وأبدى الطلاب غضبهم بسبب عدم معرفتهم طريق تأدية الامتحان حتى بدايته سواء كانت على التابلت أو ورقي، فبرغم فشل دخول الطلاب على سيستم الوزارة إلا أن إدارة المدرسة استغرقت ما يقرب من ساعة ونصف الساعة في تجربته وبعدما تأكد فشله لجأوا إلى الورقي.

وقالت إحدى الطالبات بالمدرسة: "رحنا الامتحان من الساعة 1 وقاعدين مابنعملش حاجه عشان كانوا بيقول هنجرب السيستم وبدأنا الساعة 2 وتلت"، بينما قالت أخرى: "مضينا على إقرارات على التابلت وجايين يجربوا السيستم عشان يثبتوا فشلهم لأننا امتحنا في الآخر ورقي برضه".

وقال طالب آخر: "أنا قاعد ومعايا التابلت عامل حسابي امتحن عليه فجأة يدوني ورقه ويقولوا هتمتحن هنا والأسئلة ملخبطة ومش متعود عليها"، بينما قالت أخرى: "السيستم ماشتغلش وجايين بيسألونا إيه رأيكم في النظام طبعًا قولنا النظام وحش ومش راضيين عليه".

وأضافت ولية أمر: "كان من المفترض أن الوزارة كانت جهزت المدارس أولًا ثم تعطي دورات للطلاب والمدرسين لكن النظام ده مايرضيش ربنا".

وكانت امتحانات الفصل الدراسي الثاني للصف الأول الثانوي 2018-2019، انطلقت صباح اليوم الأحد، حيث يؤدي الامتحانات 650 ألف طالب وطالبة في مادة اللغة العربية.



Last Update : 2020-02-20 09:45 AM # Release : 0061