رئيس التحرير
عصام كامل

تخلص من ك"عك" زوجتك فورا


كل سنة وأنتم طيبين.. حان الآن موعد التخلص من ك"عك" زوجتك ،ومع إنها تمارس تلك العادة السيئة كل عام إلا أنها لا تزال تثق في إمكانياتها بعمل كعك رائع.


منذ عشرين عاما حتي الآن، ما أن ينتصف شهر رمضان إلا واجدها –زوجتي..أو عملي الرديء- تطلب مبلغا إضافيا لعمل الكعك والبسكوت والغريبة والبيتي فور وأشياء أخرى لا تعرف إلا أسماءها.

المهم إننا نشتري الطلبات أنا وصغاري –منذ عشرين عاما- وبعدها يتم حظر التجول في البيت بأوامر المدام.. انت مش في إجازة..اقعد مع العيال احسن بيلعبوا في العجين ويبوظوا المقادير..لا تمشي من هنا..صواني الكعك هنا..ولا من هناك فالغريبة هتدخل الفرن حالا.. واقعد لك في حتة أنت والولاد..وباقولك إيه..حاول تساعدني في نقش الكحك..

وبالطبع اصرخ بأعلي صوتي: إنتي اتجننتي..عايزاني أقعد أنقش الكحك..هو أنت والعيال خليتوا فيا طولة بال..حرام عليكي..أنا داخل أنام..ترد بصوت مكتوم: نوم الظالم عبادة..

وتمر أيام حظر التجول المنزلي..وتنتهي من عمل الكعك بأنواعه وأشكاله في ليلة الوقفة..وتأتي إليّ بطبق متنوع الأشكال والأنواع بعد صلاة العشاء..دوق يا حبيبي عمايل إيديا.

وما أن نظرت في الطبق حتي كتمت ضحكي..ووضعت كعكة في مقدمة فمي وحاولت كثيرا قضم أي جزء منها لكن محاولاتي باءت بالفشل..وطلبت من المدام شاكوشا.. وجلبته لي..وضعت الكعكة على السفرة وهبدتها شاكوشين فتكسر منها جزءا يسيرا..
اخذت اولادي وانطلقنا إلى محال بيع الحلوي واشترينا من كل نوع كمية وعدنا إلى المنزل..الاولاد سعداء بالفسحة والكعك..وانا سعيد للتخلص من ك"عك" زوجتي..

وبالطبع فمبررات فشلها تتنوع من عام إلى آخر..وفي كل مرة أقول لها..أبوس إيك..بلاش عمايل الكحك في البيت..زروطة وحظر تجول وتريقة من العيال وتقولي أنا اللي مسلطهم..

في العام الماضي فكرت بإهداء كحك زوجتي للمتظاهرين في ميدان التحرير..والله مش عشان ياكلوه..أبدا..إطلاقا..بس عشان يستخدموه في صد هجوم الإخوان..لأنه بيعور فعلا لو اتحدف على رأس حد..والضربة بالكحكة يادوب تاخد 3 غرز في الرأس..
وتمر الأيام ويتزوج الأولاد والبنات..وهي مصرة على عمايل الكحك في البيت..طب مين ها يترتق السنة دي غيري..

وأمري لله اشتريت عدة علب لأصناف الكحك انتظارا لزيارة أولادي في بيتهم الكبير.
الجريدة الرسمية