X
اسعار العملات اسعار الذهب الطقس ارقام تهمك خدمات حكومية عبر الإنترنت حجز تذاكر الطيران حجز تذاكر سكك حديد مصر الصفحات الرسمية للوزارات والجهات الحكومية أحدث الوظائف الحكومية دفع فواتير التليفون فواتير الكهرباء حجز تذاكر دار الأوبرا و ساقية الصاوي شاهد العالم بالبعد الثالث حركة الطائرات في العالم لحظة بلحظة في السينما الآن مواقيت الصلاة وظائف خالية خدمات لذوي الإحتياجات الخاصة خدمات لشباب الخريجين حجز مجاني لجميع فنادق العالم خدمات الهيئة القومية للتأمين الإجتماعى
رئيس التحرير عصام كامل
الخميس 21 يونيو 2018 م
تيسير الجاسم يغيب عن الملاعب لمدة شهرين أمن القاهرة يكشف غموض سرقة خزينة من داخل فيلا في الشروق العمانية فاطمة النبهانية تشارك في البطولة العالمية للتنس بالبرتغال البحوث الفلكية: اليوم ذروة فصل الصيف رؤساء الكنائس الأرثوذكسية يعلنون انعقاد الاجتماع المقبل بالقاهرة تأجيل قضية التعدي على قوات الشرطة بالجيزة لـ19 سبتمبر السجن 7 سنوات لأب قتل طفله الرضيع في الإسكندرية قبل مواجهة اليوم.. أبرز أرقام منتخبي فرنسا وبيرو أمن القاهرة يتصدى لمحاولة زيادة تعريفة الركوب مفتى الجمهورية: الحرب على الإرهاب لا تقل قدسية عن «أكتوبر» «فريد» يوقع عقود انضمامه إلى مانشستر يونايتد عرض تركي للاعب الزمالك.. تعرف عليه شيرين رضا ودينا الشربيني وابن عمرو دياب في مكان واحد للمرة الأولى «شمايكل» يستقبل أول هدف مع الدنمارك في 2018 بمباراة أستراليا وزير الرياضة يتفقد مركز شباب مدينة بورفؤاد ونادي هواة الصيد ببورسعيد وزير الآثار يلتقي رئيس «الجايكا» السابق جوائز السينما العربية تعلن القائمة القصيرة لأفلام 2017 الأمن العام يحرر 48 ألف مخالفة مرورية مليون جنيه لرصف سوق الحسبة بدمياط


تفضيلات القراء

أهم موضوعات صحافة المواطن + المزيد
أهم الاخبار + المزيد
أهم الفيديوهات + المزيد
مقالات الرأي + المزيد
فيتو على فيسبوك

كاريكاتير + المزيد



 

والد طفلة يستغيث بمستشفى 75375: «أنقذوا بنتي بتضيع مني» (فيديو)

الثلاثاء 13/مارس/2018 - 02:21 م
حنان عبد الهادي
 
"وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا"، هكذا كانت رسالة والد الطفلة تمارا، الذي استغاث بمدير مستشفى ٥٧٣٥٧ لإنقاذ طفلته الرضيعة، التي تعاني ورما بجوار المخ تسبب في صعوبة تنفس طفلته.

وقال والد تمارا: "تمارا بنتي لسه مولودة من أيام قليلة، ربنا كرمني بها وكنت أسعد شخص في الدنيا لحد ما اكتشفنا المرض اللي عندها بعد ولادتها".

وأضاف: "بنتي اتولدت وربنا ابتلاها بورم بجانب المخ وللحظة حسيت إني هفقد بنتي دي، الورم مأثر على تنفُسها والدكاترة قالوا لازم تدخل حضٌانة أطفال".

وتابع: "دوخت لحد ما لقيت حضٌانة في مستشفى في الزيتون وكنت بموت كل لحظة وأنا شايف بنتي بتروح من أيدي وأنا واقف مشلول مش عارف أعمل حاجة، أقسم بالله الدموع كانت بتنزل مني وكأنها نار بتحرقني وأنا واقف ضعيف ومش عارف أعمل إيه عشان أنقذها".

وقال: "للأسف المكان اللي فيه الحضانة مفيهوش دكاترة تخصص مخ وأعصاب وناس كتير من هناك قالولي روح بها أبو الريش أو اطلع على مستشفى 57357، ووفرت عربية إسعاف مجهزة بحضٌانة أطفال جواها، وطلعت على مستشفى 57357".

وأضاف: "ولأن العدد هناك كبير ومهول استنيت لحد ما دوري جه وكنت آخر شخص في المكان، جه دوري ودخلت للدكتور لقيته بيقولي عايز إيه قلت له يا دكتور بنتي عندها ورم ومأثر على نفسها وعايز أعالجها قالي امشي دلوقتي وعدي كمان يومين".

وأضاف "خرجت وأنا بكلم نفسي المهم.. ست كبيرة من عمال النظافة قالت لي عملت إيه يا ابني، حكيت لها ع اللي حصل من الدكتور، قالتلي لو مشيت وجيت في معاد تاني هتقابل دكتور تاني غيره"

وتابع: "مشيت ورجعت بالبنت للحضٌانة من تاني، وروحت في الميعاد تاني بعد يومين، لكن فعلًا كلام عاملة النظافة صح ولقيت دكتور تاني ولما حكيت له عن اللي حصل في الزيارة اللي فاتت قاللي مش هقدر أكشف عليها ولازم تستني الدكتور اللي كشف عليها أول مرة".

وقال: "أنا اداينت واستلفت عشان ثمن الحضانة اللي بنتي قاعدة فيها، بس كل ده ولا حاجة، أنا كل اللي طالبه من ربنا أن صوتي يوصل لحد مسئول جوة المستشفى بس وبنتي يكشفوا عليها كويس ويبتدوا علاجها وأشوفها بتخف قدامي، كل اللي طالبه أن بنتي تتعامل بآدمية وبس... بنتي بتروح مني".

موضوعات متعلقة

أخبار تهمك

تابعنا على

تعليقات Facebook

سياسة التعليقات